Inlägg från: Nomanisanisland |Visa alla inlägg
  • Nomanisanisland

    Hotar med att slå på mig under bråk

    Tow2Mater skrev 2024-04-14 18:50:56 följande:

    Varfor lämnade du honom inte ifred? Vad ledde upp till det hela?


    Det är inte okej att hota med våld oavsett.
  • Nomanisanisland
    Tow2Mater skrev 2024-04-30 02:39:48 följande:
    Det vet jag inte om jag gör ännu, vi behöver mera information om situationen.
    Egentligen inte.  Han sade ju till ts att han avsåg att misshanska henne.
  • Nomanisanisland
    Anonym skrev 2024-04-30 13:34:47 följande:
    Milt våld som en lätt knuff(som egentligen inte är våld om man ska vara ärlig) kan vara befogat när motparten inte har förstånd att back om man bett om det om och  om igen.

    En knuff gör inte en människa farlig.
    Jo, i kombinationen med hotet om att misshandla/slå TS:
  • Nomanisanisland
    Anonym skrev 2024-04-30 13:42:18 följande:
    Är inte optimalt men det är fortfarande bara ord.
    Enligt min åsikt är många människor alldeles för känsliga.
    Fast att ha illa vid sig av att någon hotar att misshandla är nog en rätt rimlig nivå av känslighet. Särskilt som vederbörande redan gått över gränsen. 
  • Nomanisanisland
    Anonym (Mm) skrev 2024-04-30 16:03:15 följande:

    Det kan vara ok att upplysa om att man tänker göra det som krävs för att få vara ifred. Beror på situationen hur mycket våld man får använda för att freda sig.


    Nej det är inte okej att hota med/planera att misshandla någon framöver, då har man nämligen tid att hitta andra sätt att freda sig eller själv lämna situationen/relationen.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Mm) skrev 2024-04-30 17:17:51 följande:
    Det är inte misshandel om det är för att försvara sig. Man har inte alls någon skyldighet att i förväg hitta något annat sätt eller att lämna relationen, utan om situationen uppstår i framtiden så har man rätt att freda sig med det våld som nöden kräver.
    Jo, att planera i förväg för att slå någon är överlagd misshandel. Dessutom finns det inget i det som beskrivs här som tyder på att en man inte skulle kunna freda sig genom att helt enkelt gå därifrån eller lyfta undan kvinnan. Att gå innan första slaget gäller minst lika mycket om man står beredd att utdela det - om inte annat för sin egen skull (för att slippa rättsliga efterspel/sabbade relationer/dåligt rykte/juridiska efterräkningar/dåligt samvete).
  • Nomanisanisland
    Anonym (Man) skrev 2024-05-01 00:29:26 följande:
    Det är inte så lätt att bara gå ifrån i alla situationer. Bor man i en lägenhet så kan man behöva lämna lägenheten för att komma ifrån. Man kanske är trött, behöver göra något viktigt eller bara behöver ta det lugnt.

    Sen kanske man har en jobbig period i livet. Småbarn, arbetslöshet, osv kan göra att man säger saker man inte menar. 
    Säger inte att det är lätt, men lättare än att ta till eller hota med våld. Framförallt så ansvarar man själv för att inte försätta sig i situationer där man känner att man måste ta till våld/hot om våld (så länge vi nu inte talar om nödvärn men det handlar det ju inte om här).

    Och väldigt många har jobbiga perioder i livet utan att hota med att slå någon och de flesta som hotar att slå någon när de har jobbiga perioder i livet gör det inte urskillningslöst - det vill säga det mesta tyder på att det är val.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Man) skrev 2024-05-01 00:18:24 följande:
    Jag tror alla människor kan hamna i den situationen. Prova att inte sova mer än ett par timmar per natt i ett halvår exempelvis. Eller om man upplevt trauman. Mina barns mamma som är emot våld och egentligen är en väldigt lugnt person har puttat mig många gånger när barnen var små och hon var utmattad pga långvarig sömnbrist. 

    Jag själv hade panikångest när jag var drygt 20 år. Jag fick en oerhört stark flyktkänsla ibland när jag blev trängd. Det kunde vara på en koncert, på en buss, i en galleria. Det blev på liv och död för mig. Med 100 kg muskler och år av kampsportsträning i ungdomen så behövde jag knappt anstränga mig för att komma dit jag ville. Sen kanske folk, även 2 meter långa män på 150 kg, som råkade stå i vägen fick sig en knuff så de nästan ramlade omkull om de råkade stå mellan mig och dit jag ville. En gång stoppade jag ett X2000-tåg för jag ville av. 
    Fast det är fortfarande ett val hur man väljer att agera ut sin trötthet och frustration. Hade inte accepterat en partner som knuffade mig upprepade gånger av frustration över annat.

    Och samma sak vad det gäller ditt tidigare beteende - vi ansvarar fortfarande för hur vi låter vårt eget mående gå ut över andra.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Mm) skrev 2024-04-30 16:03:15 följande:

    Det kan vara ok att upplysa om att man tänker göra det som krävs för att få vara ifred. Beror på situationen hur mycket våld man får använda för att freda sig.


    Nej, det är inte okej att hota med våld mot den man lever med. Man får hitta andra lösningar eller gå därifrån.
  • Nomanisanisland
    Tow2Mater skrev 2024-04-30 19:05:52 följande:
    Vilken skillnad ser du mellan att ta tag i och putta ner på soffan (utan att gora illa) och ta tag i och lyfta (och t ex placera på soffan) - vilket kanske beroende på styrka och hur mycket kvinnan väger kan ske med en mindre eller stor duns?
    Man gör ingetdera. Punkt slut.
Svar på tråden Hotar med att slå på mig under bråk