• Anonym (lilly)

    Kanske en dum fråga om föräldrapenning

    Hej! 
    Jag har en dum fråga. Mitt barn fyller 1 i december och då måste jag ju ta ut 5 dagar i veckan för att skydda min sgi men det kommer ett till barn cirka en månad senare. Måste jag fortfarande ta ut 5 dagar i veckan då? Säkert en skitdum fråga.. Men jag tänker att jag då använder upp ettåringens dagar först och sen påbörjar bebisens om ni förstår vad jag menar? :)

  • Svar på tråden Kanske en dum fråga om föräldrapenning
  • student2013

    Enligt försäkringskassan så behåller man samma SGI om man blir gravid inom 1 år och 9 månader. Så du borde inte behöva ta ut 5 dagar i veckan till nästa kommer om ni inte behöver det för ekonomins skull. 

    Men är du osäker kan du alltid ringa till dem och dubbelkolla så det fortfarande gäller.

  • Anonym (J)

    Kolla med försäkringskassan för säkerhets skull! Trist om man kollar sin SGI pga en chansning. Ring dem :) 

  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2024-05-12 19:36:06 följande:

    Kolla med försäkringskassan för säkerhets skull! Trist om man kollar sin SGI pga en chansning. Ring dem :) 



    *nollar
  • Anonym (My)

    Det står på försäkringskassan sajt att du behåller den sgi du hade vid barnets födelse när du är hemma med ett barn som är yngre än ett år. Så skyddar du din sgi fram till förlossningen borde det vara lugnt.

    Men jag håller med de andra om att det inte skadar att höra av sig till dem och dubbelkolla.

  • Jemp

    Efter nya barnet är fött behöver du inte ta FP för att skydda. Det går bra att ta storasyskonets så länge hen är hemma med dig (du kan inte vara föräldraledig för ett barn som är på förskolan tex). 


    Fram till förlossningen är jag tveksam. Bäst att ringa och fråga, för det finns ett antal undantag tex inför förlossning men också regler kring hur man får kombinera. 

  • Jemp
    student2013 skrev 2024-05-12 19:25:09 följande:

    Enligt försäkringskassan så behåller man samma SGI om man blir gravid inom 1 år och 9 månader. Så du borde inte behöva ta ut 5 dagar i veckan till nästa kommer om ni inte behöver det för ekonomins skull. 

    Men är du osäker kan du alltid ringa till dem och dubbelkolla så det fortfarande gäller.


    Det är väl bara föräldrapenningen som behålls, inte hela sgi:n? (som ju också behövs vid sjukskrivning osv)
  • student2013
    Jemp skrev 2024-05-12 20:05:41 följande:
    Det är väl bara föräldrapenningen som behålls, inte hela sgi:n? (som ju också behövs vid sjukskrivning osv)
    Du har rätt jag läste lite snabbt.
Svar på tråden Kanske en dum fråga om föräldrapenning