• Anonym (Idde)

    Fryste födelsemärken vad händer sen?

    För en vecka sen fryste min hudläkare en väldans massa födelsemärken. En del var ganska stora och många var små och alla blev jättemörkt bruna efteråt även om dom hade varit hudfärgade innan. Det blev också väldigt rött runt alla hon hade fryst.

    Ett par av dom mindre fläckarna har blivit som en skorpa och jag har kunnat skrapa bort det liksom men vad händer med alla andra som just nu verkar sitta fast?
    Kommer dom att ramla/skavas av av sig själv mot kläder etc?
    Hur länge kommer det att ta ungefär?
    Vad händer om dom inte ramlar av?
    Kommer dom att vara mörkbruna och fula forever då?
    En del av dom ser definitivt värre ut nu än innan hon fryste dom. Säg att det inte förblir så.

  • Svar på tråden Fryste födelsemärken vad händer sen?
  • Anonym (A)

    2 sekunders googling:
    "Under behandlingen blir huden fryst och vitnar och efter uppstår en rodnad. Du kan känna av stickningar i huden och det är helt normalt. Inom 3-5 dagar bildas en sårskorpa som brukar lossna efter 1-2 veckor."

  • Anonym (Idde)
    Anonym (A) skrev 2024-05-15 23:27:06 följande:

    2 sekunders googling:
    "Under behandlingen blir huden fryst och vitnar och efter uppstår en rodnad. Du kan känna av stickningar i huden och det är helt normalt. Inom 3-5 dagar bildas en sårskorpa som brukar lossna efter 1-2 veckor."


    Som du säkert läste så hade jag fler frågor än så och ville gärna höra från någon som jobbar inom området eller som har gjort det här och kan berätta vad som hände i deras fall. Om det ramlade av som det skulle, om det behövdes frysas igen eller kanske skäras bort etc. Om det inte har bildats en skorpa efter en vecka vad händer då osv.
  • Eurydike

    Jag hade ett litet födelsemärke som stod ut, men det klippte jag bort i duschen. Lite sprit här, lite sprit där. Sedan ett litet klipp bara och märket lämnade inget märke efter sig.

Svar på tråden Fryste födelsemärken vad händer sen?