• sofieee93

    1-åring som nattammas

    Min dotter har precis fyllt 1 år och hon vill fortfarande amma om nätterna för att somna om. Jag har mått riktigt dåligt av amningen senaste månaderna men fortsatt endast för att sömnen ska fungera. Det hjälper inte med napp, gosedjur, bära upp henne, vagga osv., utan hon skriker tills hon får bröstet, och jag har gjort allt för att få sova. Jag ska på jobbresa om några veckor och kan då inte sova med henne, men har panik över hur vi ska få henne att sova. 

    BVC och de flesta i omgivningen säger att det "bara" är att ställa in sig på några svåra nätter med mycket skrik. Jag förstår resonemanget men är så känslig för ledsna barn, så det slutar alltid med att jag avbryter försöken. Det känns som jag sviker henne när hon gråter så hysteriskt. Eftersom hon är så extremt ledsen undrar jag också om det verkligen bara blir några nätter, eller om det kommer att fortsätta en längre tid... Hade inga problem med att sluta nattamma min son, så det är ju verkligen stor skillnad på barn och barn.


    Jag är ju i en liten rävsax nu med anledning av min jobbresa, men för att få sova långsiktigt är jag nästan beredd på att ta med en barnvakt och betala extra hotellrum... Dock kvarstår ju problemet till sen. Någon med erfarenhet som nattammat 1-åring? Om du slutade tvärt, blev du nöjd med resultatet, alltså blev sömnen bättre?

  • Svar på tråden 1-åring som nattammas
  • BellaDonnna

    Jag ammade min dotter ända till 2 1/2 års ålder på natten just pga det du beskriver. Det jag gjorde som hade effekt direkt var jag satt senap på bröstvårt och sa att tuttarna gått sönder. Hon var ledsen och grät 10 min ca för att själv konstatera att de var trasiga. Efter det sov jag ett par nätter el en vecka kanske med t shirt och senapstuttar för att hon skulle känna att det inte var nån idé liksom. Mycket effektivt, gick från att bli väckt x gånger varje natt till att helt plötsligt kunde både hon och jag få sova. Det jag provat tidigare var att åka bort en helg då hon var lite över 1 för att nu skulle det bli stopp på detta ammande på nätterna. Hon grät och skrek till halv 3 på natten sen gav jag upp. Senapen löste mitt problem på 10 min. 

  • Jemp

    Jag slutade i ettårsåldern med båda mina. Sov på soffan/i annat rum, pappan tog några nätter i rad och det gick helt smärtfritt. efter tre Nätter utan mig var banan bruten och vi kunde samsova igen, jag såg till att täcka brösten ytterligare ett tag. 

  • Anonym (Ella)

    Jag började med flaska till natten.
    Hon sov som en stock på det.

  • Anonym (Mammut)

    Om du vill sluta amma så sluta. Antingen slutar du och så har ni några jobbiga nätter eller så åker du bort och sover borta några nätter, vilket du ju ska göra framöver. Alla mina vänner som haft samma bekymmer som du lyckades riktigt bra genom att åka iväg några nätter och låta mannen ta nätterna.

    Jag kan säga som så att du kommer behöva ta många strider framöver med skrikande barn, gäller att inte vika sig och inte ge upp. Alla fighter vi haft har varit över på några få dagar/nätter.

  • Anonym (Prata)

    Hej, 
    Jag slutade amma våran son vid 1,5 års ålder, av samma anledning som du.
    När jag verkligen skulle gå all in så pratade jag med honom, använde ord jag visste han förstod, tex det är slut eller att det kommer vara slut. Han förstod men det var jobbigt ändå. Jag valde att vara med honom (inte pappan) för att inte göra det ännu svårare att bli av med bröst och mig samtidigt. Jag sov borta innan vi slutade med amningen och det gick faktiskt jättebra, men ta med dig en pump eller så för det var hemskt för mig! 😆
    Hade pappan fortsatt nattat honom några nätter till efter den natten då jag var borta hade det nog gått bra då men jag var inte redo!
    Lycka till :)

  • Anonym (Ja)

    Jag slutade tvärt. jag tog på mig en tröja och gav närhet istället. Så gjorde vi så en två nätter och sen fick sonen sova med maken istället. 


    ja det gick jättebra. 


    det finns tusentals barn som betett sig som att världen håller på att gå under om de inte får amma och sen har de glömt det några dagar senare och ägnar sig åt att sova istället?

Svar på tråden 1-åring som nattammas