• Bambino18

    Regelbunden mens trots pcos?

    Jag fick min PCOS diagnos i januari detta året, fick min son i Juni och innan det så hade jag stått på ett eller annat preventivmedel sen jag var 14 och blev då gravid när jag var 19 ( 3-4 månader efter jag tog ut min p-stav)
    hade ingen aning om att jag hade pcos då jag aldrig haft några symptom alls, förrens efter förlossningen då jag hade 1 oregelbunden cykel och då sågs det på ultraljud och bekräftades att jag hade ca 24 äggblåsor på varje äggstock och pyttepyttelite förhöjt testosteron! Så då gav gynekologen diagnosen PCOS, men att om jag gick ner i vikt så kanske det skulle lösa sig? ( gick upp 35 kg under graviditeten) och har nästan gått ner allt. 
    Jag har egentligen sen den oregelbundna cykeln haft en mens varje månad och även ägglossning men inte lyckats bli gravid igen så min fråga är då hur fertiliteten blir påverkad med en pcos där man har regelbunden mens och äl? Blir äggen sämre kvalite eller får sämre möjlighet att fästa sig? För jag får mycket fertilt sekret och allt detdär. Någon som är kunnig kring detta?

  • Svar på tråden Regelbunden mens trots pcos?
  • Zassa

    Hej! PCOS kan orsaka äggmognad och även oraka 'svagare' ägglossning så den inte bildas tillräckligt mycket progesteron så ägget fäster. Den bästa bok jag läst om PCOS heter 'Spis dig gravid' som jag läste för att förbättra min hormonbalans. Dock finns den bara på danska, tror inte den är översätt på svenska. Den handlar om att mycket kan man kontrollera själv genom vad man äter, gynekologen som skrivit boken rekommenderar 1/3 protein, 1/3 fett och 1/3 kolhydrater, mest fokus på grönsaker och protein. Det finns också supplements som ska vara bra mot PCOS som inositol. Hoppas detta hjälper!

  • Anonym (vänta nu)

    hänger jag med. du fick ett barn  januari ca 4 månader sedan, du har hunnit få en pcos diagnos, samt inte lyckats bli gravid? Allt detta på 4 månader?? Ta det lugnt nu skulle jag säga?

  • Anonym (vänta nu)
    Anonym (vänta nu) skrev 2024-05-17 17:39:37 följande:

    hänger jag med. du fick ett barn  januari ca 4 månader sedan, du har hunnit få en pcos diagnos, samt inte lyckats bli gravid? Allt detta på 4 månader?? Ta det lugnt nu skulle jag säga?


    ursäkta, nu läste jag om och rätt. sorry!
Svar på tråden Regelbunden mens trots pcos?