• Anonym (Hm)

    Byta bostadsrätt- vad blir kostnaden??

    Jag bor i en bostadsrätt på övre plan och min granne på bv. Jag vill bo längst ner och de högst upp. 
    De köpte sin bostad 1 månad sen och värdet har inte gått upp eller sen dess. Min köpte jag för 7 år sen och har värdeökning på 1 miljon ungefär.

    Måste vi sälja för marknadsvärde, kan vi inte bara byta då lägemheterna är värderade lika högt. 
    Kommer det kosta min granne något att byta med mig om vi gör det helt utan mäklare för samma pris som de köpte för? Kommer det kosta mig något? Jag tror jag måste betala vinstskatt om vi måste sälja o köpa?

    Någon som gjort så här? Förlorar man på det? 

  • Svar på tråden Byta bostadsrätt- vad blir kostnaden??
  • Cereal Killer

    Om värdeökningen är 1 miljon så gissar jag att de har lån på sin lägenhet, och kanske du också? Lånen är ju knutna till respektive lägenhet. Banken brukar vilja att själva affären går via mäklare, men det betyder inte att man behöver anlita mäklare för samtliga tjänster utan det räcker med upprättande av kontrakt osv. 


    Ja, du ska betala vinstskatt men du kan skjuta upp hela beloppet. Detta är inga problem så länge bostaden inte minskar i värde. Gör den det så har du betalat in skatt som du inte skulle betalat om du väntat med att sälja. Å andra sidan får du dra av förlusten på det nya boendet. 

  • Anonym (1)

    Helt utan mäklare låter dumt, ni måste ju ha korrekta papper på ägarskifte även om ni är överens. Alternativt kanske banken har jurister som kan upprätta korrekt dokumentation? Du kanske kan börja med att prata med din bank?

  • Anonym (Banken)

    Kolla med banken, som någon skrev så är ju lånen bundna. 

    Jag tror inte att det ska vara några problem att skriva om dem, eftersom grannarna nyligen köpt så bör inte heller värdering behövas, men om banken ändå vill ha det så kan du få det skriftligt för ett par tusenlappar.

    Att sälja/köpa utan mäklare är lättare än man tror, sist jag flyttade så hade jag en granne som ville köpa huset, vi tog in en värdering och sen kunde vi få hjälp av banken med vilka papper som behövdes, men jag skulle kanske inte rekommendera det till någon man inte känner, då är det nog smidigast med mäklare :)

  • Anonym (M)
    Cereal Killer skrev 2024-05-07 17:58:53 följande:

    Om värdeökningen är 1 miljon så gissar jag att de har lån på sin lägenhet, och kanske du också? Lånen är ju knutna till respektive lägenhet. Banken brukar vilja att själva affären går via mäklare, men det betyder inte att man behöver anlita mäklare för samtliga tjänster utan det räcker med upprättande av kontrakt osv. 


    Ja, du ska betala vinstskatt men du kan skjuta upp hela beloppet. Detta är inga problem så länge bostaden inte minskar i värde. Gör den det så har du betalat in skatt som du inte skulle betalat om du väntat med att sälja. Å andra sidan får du dra av förlusten på det nya boendet. 


    Banken bryr sig inte om man säljer via mäklare eller inte. Banken kan också hjälpa till med alla juridiska papper. 

    Lånen betalas när man säljer och nya lån tas för bytt boende. 
Svar på tråden Byta bostadsrätt- vad blir kostnaden??