• Anonym (Passa)

    Vilket land skulle passa mig?

    Nyligen separerat, vill bygga upp livet igen. Har god arbetslivserfarenhet och rest mycket.
    Född 78. Svenska.
    Vilket land skulle passa mig bra att bo i med IT företag och Tech bolag?
    Varm kultur.

  • Svar på tråden Vilket land skulle passa mig?
  • Anonym (Passa)
    Anonym (Linda) skrev 2024-04-30 09:40:56 följande:

    Jobbar du inom IT?
    Då är väl första hand tipset om att kolla med ditt företag vilka länder dom har samarbete med och se om du kan bli förflyttad?  Många tjänster är ju tidsbegränsad vilket jag ser som fördel utifall att du inte trivs på olika sätt.  

    Kom ihåg också att det är stor skillnad på att vara turist i två veckor och att bo och leva en vardag i annat land. Det ställs andra krav på dig som arbetande än vad du känner av som turist. 


    Det är just det. En sak är semester. Samtidigt är Sverige inget roligt land. 
  • Anonym (Expat)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 09:59:53 följande:
    Det är just det. En sak är semester. Samtidigt är Sverige inget roligt land. 
    men flytta då!

    Kan du flytta, har du hemaboende barn, vad skulle du kunna jobba med?
  • Gaskarl
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 08:52:18 följande:

    Föredrar rent land, struktur, lite likt Sverige vad gäller infrastruktur. Gärna ett land med varmare klimat. 


    Södra Tyskland,  kanske Österrike?
  • Anonym (It)

    Låter ju som att du vill ha liv och arbetsliv lite likt Sverige men bättre väder? Marbella: mikroklimat (aldrig megavarmt eller kallt), mkt svenska techbolag o techentreprenörer. 


    Annars om du vill flytta längre och jobba mer, Kalifornien? 

  • Anonym (Passa)
    Anonym (It) skrev 2024-04-30 10:10:40 följande:

    Låter ju som att du vill ha liv och arbetsliv lite likt Sverige men bättre väder? Marbella: mikroklimat (aldrig megavarmt eller kallt), mkt svenska techbolag o techentreprenörer. 


    Annars om du vill flytta längre och jobba mer, Kalifornien? 


    Går det att åldras i Marbella. Sjukvård etc? Måste man kunna spanska för att bli accepterad?
  • Anonym (Expat)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 10:23:15 följande:
    Går det att åldras i Marbella. Sjukvård etc? Måste man kunna spanska för att bli accepterad?
    Kan du flytta, har du hemmaboende barn, vad skulle du kunna jobba med?
  • Anonym (Passa)
    Anonym (Expat) skrev 2024-04-30 10:35:40 följande:
    Kan du flytta, har du hemmaboende barn, vad skulle du kunna jobba med?
    Inga hemmaboende barn. Kan flytta, jobba inom
    i princip allt med management/Customer service, marknadsföring
  • Anonym (Lady Em)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 10:23:15 följande:
    Går det att åldras i Marbella. Sjukvård etc? Måste man kunna spanska för att bli accepterad?
    Bor ju många svenskar i Spanien. Är såklart en fördel att kunna lite spanska, men jobben inom IT är på engelska och inom sjukvården finns engelsktalande. En annan fördel är Beckham law som man får ca 5 år som skattebetalande expat.
  • Anonym (Expat)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 10:43:49 följande:
    Inga hemmaboende barn. Kan flytta, jobba inom
    i princip allt med management/Customer service, marknadsföring
    Söka lite jobb runt om i världen och flytta när du får napp. Resten löser sig
  • Anonym (Lady Em)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 10:43:49 följande:
    Inga hemmaboende barn. Kan flytta, jobba inom
    i princip allt med management/Customer service, marknadsföring
    Jag fick för mig att du jobbade inom IT då det lät så i ditt inlägg. Men hursomhelst finns många It och tech både i Spanien och Portugal.
  • Anonym (Passa)
    Anonym (Lady Em) skrev 2024-04-30 10:58:57 följande:
    Jag fick för mig att du jobbade inom IT då det lät så i ditt inlägg. Men hursomhelst finns många It och tech både i Spanien och Portugal.
    Är än singel svenska så måste ta tag i allt själv. Tufft.
    Hur är det med jobb i Ungern, Tjeckien? IT?
  • Anonym (Expat)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 11:08:57 följande:
    Är än singel svenska så måste ta tag i allt själv. Tufft.
    Hur är det med jobb i Ungern, Tjeckien? IT?
    Sluta fundera så mycket. Börja sök jobb i ett antal länder som verkar ok. Har du väl jobb kommer resten lösa sig. Det blir lite stökigt men givande och kul.
  • Anonym (Lady Em)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 11:08:57 följande:
    Är än singel svenska så måste ta tag i allt själv. Tufft.
    Hur är det med jobb i Ungern, Tjeckien? IT?

    Nja, beror på om du har en eftertraktad kunskap så får du mycket hjälp. Vi fick hjälp med både flytt och hussökande i Portugal via jobbet.
    I Portugal har de för övrigt har 10 års skattelättnad.
    Upplever dock inte att det är mycket billigare levnadskostnader än i Sverige.

  • Anonym (Lady Em)
    Anonym (Lady Em) skrev 2024-04-30 11:25:34 följande:

    Nja, beror på om du har en eftertraktad kunskap så får du mycket hjälp. Vi fick hjälp med både flytt och hussökande i Portugal via jobbet.
    I Portugal har de för övrigt har 10 års skattelättnad.
    Upplever dock inte att det är mycket billigare levnadskostnader än i Sverige.


    Dvs de betalade flyttlasset och hjälp med att söka bostad. Vi fick även en bonus i form av pengar för ev nya möbler. Allt beror på företag och land.
  • Anonym (It)

    Det finns svensk vårdcentral och svensk skola ifall du har barn, och flera svenska företag som har verksamhet där. Därför jag tänkte att det kunde vara ett slags instegs-ställe för dig om det i första han är klimatet du vill lösa. Sen finns ju alla möjligheter att lära dig spanska och integreras mer över tid. 


    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 10:23:15 följande:
    Går det att åldras i Marbella. Sjukvård etc? Måste man kunna spanska för att bli accepterad?
Svar på tråden Vilket land skulle passa mig?