• Anonym (Irri)

    Störa sin grannar

    Blev väckt 8 på en helg, av att grannen lastade upp bil På släpet, lät så högt i typ 1 min? flera grannar som reagerade. Borde jag ringa störningsjouren??

  • Svar på tråden Störa sin grannar
  • Anonym (hg)
    asdfgh skrev 2024-05-01 08:07:20 följande:
    Så när ska man knalla runt och informera omgivningen? Vid gräsklippning? När barnen hoppar studsmatta?
    Är det bara fram till 10 eller är det resten av dagen oxå?
    Och vilka grannar? Bara de närmaste eller hela området?

    Nu brukar det väl generellt vara rätt tyst häromkring fram till åtminstone kl8 men att sätta igång med utomhusarbete vid 9 är inget konstigt.
    Fast nu satte personen igång redan klockan 7 varje morgon.
    Klockan nio säger jag inget om, även om jag gärna sover längre när jag är ledig. Men då får jag langa fram silikonpropparna.

    Någon som väcker mig med oväsen varje dag under min semester, klockan 7, kan kallt räkna med att den själv kommer bli störd framöver.
  • Anonym (?)
    Anonym (hg) skrev 2024-05-01 14:08:09 följande:
    Fast nu satte personen igång redan klockan 7 varje morgon.
    Klockan nio säger jag inget om, även om jag gärna sover längre när jag är ledig. Men då får jag langa fram silikonpropparna.

    Någon som väcker mig med oväsen varje dag under min semester, klockan 7, kan kallt räkna med att den själv kommer bli störd framöver.
    Så man kan inte gå och prata med personen och förklara läget?
    Nä, man börjar förbereda hämnd istället ... låter ju klokt - not!
  • Anonym (hg)
    Anonym (?) skrev 2024-05-01 14:32:41 följande:
    Så man kan inte gå och prata med personen och förklara läget?
    Nä, man börjar förbereda hämnd istället ... låter ju klokt - not!
    Jo, absolut ska man göra det.
    Jag hade lite för bråttom, alternativt blev enögd.

    Om det inte hjälper så, ja då får den störande personen så småningom smaka på sin egen medicin.
  • Studentpappa
    Anonym (hg) skrev 2024-05-01 14:08:09 följande:
    Fast nu satte personen igång redan klockan 7 varje morgon.
    Klockan nio säger jag inget om, även om jag gärna sover längre när jag är ledig. Men då får jag langa fram silikonpropparna.

    Någon som väcker mig med oväsen varje dag under min semester, klockan 7, kan kallt räkna med att den själv kommer bli störd framöver.
    Nu vet inte jag om du bor i lägenhet men det låter så. Om du bygger om hemma eller bygger till, justerar du snickarnas arbetstid efter grannens skönhetsömn? Jag har aldrig träffat en hantverkare som börjar annat än 07. 

    Jag har inga synpunkter öht på att grannarna arbetar på sina hus. Det ingår liksom i paketet.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (hg)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 15:45:11 följande:
    Nu vet inte jag om du bor i lägenhet men det låter så. Om du bygger om hemma eller bygger till, justerar du snickarnas arbetstid efter grannens skönhetsömn? Jag har aldrig träffat en hantverkare som börjar annat än 07. 

    Jag har inga synpunkter öht på att grannarna arbetar på sina hus. Det ingår liksom i paketet.
    Jag bor faktiskt i båda, har ett hus som jag bor i för det mesta och en lägenhet som jag bor i i tjänsten emellanåt.

    Ditt beteende är oacceptabelt i båda fallen. Fast såklart är det värre i lägenheten om grannen börjar väsnas tidigt.

    Du har inte nej, men min son är snickare och har varit i snart tjugo år. Han och alla kollegor startar sin arbetsdag klockan 6. 
  • Studentpappa
    Anonym (hg) skrev 2024-05-01 15:51:09 följande:
    Jag bor faktiskt i båda, har ett hus som jag bor i för det mesta och en lägenhet som jag bor i i tjänsten emellanåt.

    Ditt beteende är oacceptabelt i båda fallen. Fast såklart är det värre i lägenheten om grannen börjar väsnas tidigt.

    Du har inte nej, men min son är snickare och har varit i snart tjugo år. Han och alla kollegor startar sin arbetsdag klockan 6. 
    Ja åt det hållet kan jag förstå, skulle du tycka det var bättre? När får snickaren börja hemma hos dig, 11?

    Tycker du inte det är åt helvete att din son börjar arbeta 06 och stör grannarna hos de han arbetar hos?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (hg)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 16:02:37 följande:
    Ja åt det hållet kan jag förstå, skulle du tycka det var bättre? När får snickaren börja hemma hos dig, 11?

    Tycker du inte det är åt helvete att din son börjar arbeta 06 och stör grannarna hos de han arbetar hos?
    Klockan 9 är ok om du frågar mig.

    Nej, det tycker jag inte. Arbetar man så arbetar man, är man ledig så är man ledig. Då skulle inte han börja vid den tiden. Utöver då så har firman semesterstängt under industrisemestern. Numera väsnas han heller inte  för den delen, då han avancerat till arbetsledare/förman och mest åker runt och tittar på eller besiktar utförda arbeten.

    Det var en ovanligt korkad fråga faktiskt.
  • Studentpappa
    Anonym (hg) skrev 2024-05-01 16:08:04 följande:
    Klockan 9 är ok om du frågar mig.

    Nej, det tycker jag inte. Arbetar man så arbetar man, är man ledig så är man ledig. Då skulle inte han börja vid den tiden. Utöver då så har firman semesterstängt under industrisemestern. Numera väsnas han heller inte  för den delen, då han avancerat till arbetsledare/förman och mest åker runt och tittar på eller besiktar utförda arbeten.

    Det var en ovanligt korkad fråga faktiskt.
    Precis och eftersom jag hade en snickare här som arbetade så började han 07. Inte konstigare än så för mig iaf..

    Det går givetvis inte att anpassa sig till alla grannars semestrar. Det sträcker ju sig från juni-aug.

    Klart den inte är konstig, då det rent hypotetiskt skulle kunna vara din sons arbetsgivare som bytte taket och dom då börjat ännu tidigare. Har man ett stort jobb med en tidplan, börjar man givetvis inte samma tid som snickaren normalt äter lunch.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (hg)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 16:21:00 följande:
    Precis och eftersom jag hade en snickare här som arbetade så började han 07. Inte konstigare än så för mig iaf..

    Det går givetvis inte att anpassa sig till alla grannars semestrar. Det sträcker ju sig från juni-aug.

    Klart den inte är konstig, då det rent hypotetiskt skulle kunna vara din sons arbetsgivare som bytte taket och dom då börjat ännu tidigare. Har man ett stort jobb med en tidplan, börjar man givetvis inte samma tid som snickaren normalt äter lunch.
    Aha, ok, jag får nog backa här!
    Orkar inte läsa allt du skrivit men jag fick för mig att det var du och polarna som bytte tak, men du hade hyrt in en firma.

    Då får du såklart rätta dig efter deras arbetstid!
    My misstake.

    Dock tycker jag att du borde förvarnat grannarna.

    Till sist, jag tror nog inte att alla snickare lunchar klockan nio. Det var mer förr i tiden de gjorde så. Men det förekommer säkert, dock inte som regel. Men det är skit samma egentligen.
  • Studentpappa
    Anonym (hg) skrev 2024-05-01 16:32:07 följande:
    Aha, ok, jag får nog backa här!
    Orkar inte läsa allt du skrivit men jag fick för mig att det var du och polarna som bytte tak, men du hade hyrt in en firma.

    Då får du såklart rätta dig efter deras arbetstid!
    My misstake.

    Dock tycker jag att du borde förvarnat grannarna.

    Till sist, jag tror nog inte att alla snickare lunchar klockan nio. Det var mer förr i tiden de gjorde så. Men det förekommer säkert, dock inte som regel. Men det är skit samma egentligen.
    Dom visste att vi skulle byta tak, iaf de närmsta. Men vi bor i ett stort villaområde och tomterna är inte jättestora så det blir ju inte att man informerar alla. Lätt med missförstånd på nätet jag kunde säkert varit tydligare, jag var med och jobbade med honom men rättade mig såklart efter hans tider. 

    Det är en gammaldags snickare så han åt sin matdosa 09. Cool

    Jobbar jag själv hemma börjar jag inte 07 så morgonpigg är jag inte. Men normalt är det ingen som knackar dörr här för att informera om arbete på en söndag. Idag när det är ledigt så har varenda kotte i området slamrat och bankat hela dagen i stort sett, det är liksom det normala. Folk skulle tro att man var knäpp om man gick och informerade om det, min reaktion skulle nog vara att grannen ville ha hjälp om hen kom och sa det på en söndag.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (drag)
    EpicF skrev 2024-04-30 16:39:21 följande:
    Ska man renovera hus på en söndag så ska/bör man säga till sina grannar. 
    Vilka grannar ska man meddela i så fall menar du? Jag bor i ett mycket täbebyggt villa/radhusområde där jag lätt ser ca 40-50 hushåll från mina olika fönster. Och som eventuellt skulle höra ljud från en ombyggnad, gräsklippare, middagsmusik på altanen, mina ungar som gapar i studsmattan, hunden som skäller till på en förbipasserande, och annat som vi kanske gör. Och jag hör detsamma från dem. 

    Ska jag meddela alla dem, att OBS!, nu på lördag morgon ska jag backa upp till dörren och lasta lite grejer. Eller på torsdag kväll ska jag ha ett par vänner över på middag på altanen, det kanske hör ett eller annat skratt ut i grannskapet. Och hur ska jag meddela detta? lappar i allas brevlåda? Plakat på min tomt? Ringa alla?
  • Anonym (hg)
    Anonym (drag) skrev 2024-05-02 10:18:42 följande:
    Vilka grannar ska man meddela i så fall menar du? Jag bor i ett mycket täbebyggt villa/radhusområde där jag lätt ser ca 40-50 hushåll från mina olika fönster. Och som eventuellt skulle höra ljud från en ombyggnad, gräsklippare, middagsmusik på altanen, mina ungar som gapar i studsmattan, hunden som skäller till på en förbipasserande, och annat som vi kanske gör. Och jag hör detsamma från dem. 

    Ska jag meddela alla dem, att OBS!, nu på lördag morgon ska jag backa upp till dörren och lasta lite grejer. Eller på torsdag kväll ska jag ha ett par vänner över på middag på altanen, det kanske hör ett eller annat skratt ut i grannskapet. Och hur ska jag meddela detta? lappar i allas brevlåda? Plakat på min tomt? Ringa alla?
    Du svarar ju på något helt annat än det du citerar!
  • EpicF
    Anonym (drag) skrev 2024-05-02 10:18:42 följande:
    Vilka grannar ska man meddela i så fall menar du? Jag bor i ett mycket täbebyggt villa/radhusområde där jag lätt ser ca 40-50 hushåll från mina olika fönster. Och som eventuellt skulle höra ljud från en ombyggnad, gräsklippare, middagsmusik på altanen, mina ungar som gapar i studsmattan, hunden som skäller till på en förbipasserande, och annat som vi kanske gör. Och jag hör detsamma från dem. 

    Ska jag meddela alla dem, att OBS!, nu på lördag morgon ska jag backa upp till dörren och lasta lite grejer. Eller på torsdag kväll ska jag ha ett par vänner över på middag på altanen, det kanske hör ett eller annat skratt ut i grannskapet. Och hur ska jag meddela detta? lappar i allas brevlåda? Plakat på min tomt? Ringa alla?
    Innan man kommenterqe så kan det vara en bra idé att faktiskt läsa inlägget mam citerar.... 
  • Anonym (drag)
    Anonym (hg) skrev 2024-05-02 11:13:57 följande:
    Du svarar ju på något helt annat än det du citerar!
    Eh, nä.
  • Anonym (hg)
    Anonym (drag) skrev 2024-05-02 13:05:09 följande:
    Eh, nä.
    Då får jag beklaga din usla läsförståelse.
    Du kanske ska börja träna på enklare texter?
  • Anonym
    Anonym (hg) skrev 2024-05-02 16:08:41 följande:
    Då får jag beklaga din usla läsförståelse.
    Du kanske ska börja träna på enklare texter?
    I vilka enklare texter skulle det stå att lastning och lossning samt sällskapsmiddagar innefattas i "renovering av hus" eller att lördag morgon eller torsdag kväll infaller "på en söndag"?
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-05-03 08:50:38 följande:
    I vilka enklare texter skulle det stå att lastning och lossning samt sällskapsmiddagar innefattas i "renovering av hus" eller att lördag morgon eller torsdag kväll infaller "på en söndag"?
    Nu citerade jag också fel.
    Jag avsåg naturligtvis att citera "Drag".

    Jag förnekar det givetvis.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-05-03 08:52:36 följande:
    Nu citerade jag också fel.
    Jag avsåg naturligtvis att citera "Drag".

    Jag förnekar det givetvis.
    Nej, det var väl ingen felcitering av dig? Du svarade ju på det om enklare texter?
  • Anonym (hg)
    Anonym skrev 2024-05-03 08:52:36 följande:
    Nu citerade jag också fel.
    Jag avsåg naturligtvis att citera "Drag".

    Jag förnekar det givetvis.
    Jag misstänkte nästan det. Tungan ute
Svar på tråden Störa sin grannar