• Anonym (Vafan)

    Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

    Jag vet inte längre vad jag ska göra, jag har inte råd att leva!

    Jag är vuxen- har barn, bil och hus och aldrig någonsin sett mig som fattig. Jag har en akademisk utbildning och jobb därefter, varken hög eller låg lön (tror jag).

    Jag har senaste året (åren?) behövt tänka på vad jag lägger mina pengar och börjat snåla in på saker men ändå behövt leva delvis på sparade pengar. Dessa pengar är nu slut och jag vet fan inte vad jag ska göra längre. Inga abonnemang utöver mobiltelefoner finns och att sälja huset och bo i hyresrätt blir dyrare. 

    Jag äter inte hemma alls på vardagar och försöker att äta max ett mål på under vardera helgdag. Kaffe med mjölk har jag ännu inte gett upp...

    Vad finns det att göra? Hur får jag mina tonåringar att få en dräglig tillvaro? Jag är trött på att låtsas som att jag glömt handla när jag egentligen bara väntar in barnbidraget!

    Har en gång i tiden fått bostadsbidrag men blivit återbetalninsskyldig på nästan hela beloppet trots att jag angett rätt siffror, så jag vet inte om jag vågar chansa på det igen. 

    Jag får månadsvis pengar från barnens far. Är det någon som vet några siffror för vad jag "borde" få?

    Finns det någon hjälp att få?

    Tack för att du pekade läsa, lämna gärna en kommentar!

  • Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!
  • Studentpappa
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:01:54 följande:
    Jag tycker att ränta under 2 % är bra, men det kanske bara är jag det... Det var i höstas vi band om lånet (vi har haft fast sedan vi köpte huset) så det håller ett par år framåt nu.

    Skratta eller inte, bryr mig inte om dina raljeranden.
    Klart det är bra mot dagens rörliga, är nog få som säger emot det. 

    Då är det bara att hoppas räntan är riktigt hög om ett par år då när ni ska binda om.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:01:54 följande:
    Jag tycker att ränta under 2 % är bra, men det kanske bara är jag det... Det var i höstas vi band om lånet (vi har haft fast sedan vi köpte huset) så det håller ett par år framåt nu.

    Skratta eller inte, bryr mig inte om dina raljeranden.
    Ja vi är nog många i landet som hoppas att räntan går ner så långt som till 2% igen. 
  • Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 09:12:34 följande:
    Klart det är bra mot dagens rörliga, är nog få som säger emot det. 

    Då är det bara att hoppas räntan är riktigt hög om ett par år då när ni ska binda om.
    Du måste må rätt jävla dåligt som sitter och önskar andra olycka.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-01 09:17:20 följande:
    Ja vi är nog många i landet som hoppas att räntan går ner så långt som till 2% igen. 
    Det beror ju på vad man förhandlar sig fram till. Det här var som sagt bara ett halvår sedan, trots den inflation vi satt med då.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:31:01 följande:
    Det beror ju på vad man förhandlar sig fram till. Det här var som sagt bara ett halvår sedan, trots den inflation vi satt med då.
    2% är EXTREMT lågt i dagsläget, och verkligen inget man bara kan förhandla till sig, inte ens med personalrabatt är det en självklarhet.

    De flesta har räntor på mellan 4-5% just nu.
    Men du kan ju säga vilken bank du har, finns nog många som gärna hade bytt till den.😊👍🏻
  • Studentpappa
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:30:01 följande:
    Du måste må rätt jävla dåligt som sitter och önskar andra olycka.

    Inte det minsta, men jag gör ett undantag för dig Hjärta
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-01 09:41:50 följande:
    2% är EXTREMT lågt i dagsläget, och verkligen inget man bara kan förhandla till sig, inte ens med personalrabatt är det en självklarhet.

    De flesta har räntor på mellan 4-5% just nu.
    Men du kan ju säga vilken bank du har, finns nog många som gärna hade bytt till den.😊👍🏻
    Ja, vi fick ca 0,5 % högre än det tidigare lånet men det är klart det beror på förhandling vad man får. Vi har alltid förhandlat, både när vi skulle ta lånet och de gånger det skulle bindas om. Vi har Nordea om någon undrar.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:47:34 följande:
    Ja, vi fick ca 0,5 % högre än det tidigare lånet men det är klart det beror på förhandling vad man får. Vi har alltid förhandlat, både när vi skulle ta lånet och de gånger det skulle bindas om. Vi har Nordea om någon undrar.
    Det lär inte vara många som har en boränta så långt under styrräntan? tror inte ens de som jobbar på Nordea ligger på det. Min kompis som samarbetar med Nordea ligger över 4% trots rabatt.
  • Jemp
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:01:54 följande:
    Jag tycker att ränta under 2 % är bra, men det kanske bara är jag det... Det var i höstas vi band om lånet (vi har haft fast sedan vi köpte huset) så det håller ett par år framåt nu.

    Skratta eller inte, bryr mig inte om dina raljeranden.
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.


    Då amorterar ni inte mycket! 


    Hur får man ränta under 2 under 2023?

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-01 10:14:11 följande:
    Det lär inte vara många som har en boränta så långt under styrräntan? tror inte ens de som jobbar på Nordea ligger på det. Min kompis som samarbetar med Nordea ligger över 4% trots rabatt.
    Jemp skrev 2024-05-01 10:22:10 följande:
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.


    Då amorterar ni inte mycket! 


    Hur får man ränta under 2 under 2023?


    Ja, är man bra på att förhandla så... Kollade i appen och det stod något om rabatt också så effektiv ränta låg på ca 1,4 %, men det är ju bara bra då :) (Ingen av oss har någon som helst personlig koppling till banken för övrigt.)

    Istället för att ta över tråden med detta så hoppas jag att ts återkommer och berättar om just sitt boende och om hon kommit på några nya tankar kring hur hon kan få bättre ekonomi nu efter alla råd.

  • Anonym (12345)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.
    Sett över tid har rörlig ränta alltid varit mest fördelaktigt. Men det krävs att man tillräckligt stark ekonomi för att klara uppgångarna. 
  • Anonym (Inte ensam)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:37:35 följande:
    Vi har samma inköpspris och värdering som ni och med amortering betalar vi ca 5000:- per månad. Detta i storstad (ej Sthlm, Gbg, Malmö) och det är ett riktigt stort hus dessutom. Förstår inte hur folk har så dyra lån? Är det räntorna som ligger skyhögt eller?
    Vi har alltså lån på 3,3 milj. Hade bunden ränta på 1,18% fram till oktober 2023. Nu är vår ränta rörlig, och ligger på 4,42. Det är räntan som påverkar kostnaden, ja. Men vi har också gemensamma löner på runt 100 000 brutto och inga andra lån, så vi klarar räntehöjningar. Annat för TS som är ensam inkomsttagare i sitt hushåll. Jag hade aldrig klarat kostnaderna för vårt hus ensam. Jag tycker att 16000 är väldigt mycket pengar för ett boende. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-05-02 06:05:02 följande:
    Vi har alltså lån på 3,3 milj. Hade bunden ränta på 1,18% fram till oktober 2023. Nu är vår ränta rörlig, och ligger på 4,42. Det är räntan som påverkar kostnaden, ja. Men vi har också gemensamma löner på runt 100 000 brutto och inga andra lån, så vi klarar räntehöjningar. Annat för TS som är ensam inkomsttagare i sitt hushåll. Jag hade aldrig klarat kostnaderna för vårt hus ensam. Jag tycker att 16000 är väldigt mycket pengar för ett boende. 
    Ja ni verkar ha en stabil situation som klarar det :) Det verkar tyvärr som att ts behöver se över bostadsfrågan om det här ska lösa sig, ekonomin verkar inte ha det utrymmet. Hon kanske vill bo kvar i huset och trivs där, men det verkar inte finnas så mycket att ta av utöver detta.
  • Anonym (M)

    Vad är det för bil? Hur mycket lån har du kvar att betala?Kanske sälja den och köpa en billigare? Det kan också vara ett sätt att slippa utgiften för billånet.

  • Anonym (Siri)

    Det är ju jättesvårt att gå runt som ensamstående med tre barn, hus och bil. Även med normal inkomst som du har Spelar ingen roll om man duschar kallare och sänker temperaturen om man har så höga fasta utgifter. Det är tufft även för familjer med två inkomster så förstår att det blir tight. Du behöver titta på de fasta höga utgifterna och om du inte är helt beroende av bilen så är det den jag skulle göra mig av med. Du kan skaffa ny bil när du har bättre ekonomi. Personligen har jag aldrig haft bil när jag varit ensamstående, sjukt dyrt! 

  • Anonym (Hin håle)

    Börja med att sälja bilen och köp en billigare.

  • Anonym (12345)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-30 21:34:12 följande:

    Iom inflationen har summan de räknar med att du ska ha kvar ökat, schablonkostnader för tex mat har ökat, så ja kalkylen är en annan idag än innan inflationen.
    Om ts köpte innan inflationen bör banken ändå ha räknat på en högre ränta än den faktiskt var då, idag hade de nog räknat på ännu högre.
    köpte hon innan 2018 så var det inget amorteringskrav Eller skuldkvotstak. Jag hade tex inte fått köpa mitt boende efter skuldkvotstaket och amorteringskrav tillkom.
    Mycket vi inte vet som påverkar så det blir som sagt bara gissningar innan vi vet mer.


     


    Köpte mitt hus 2018 men jag tycker bankerna var väldigt frikostiga med lånelöften även med amorteringskrav och skuldkvot, beloppen var mycket högre än vad jag själv tyckte var lämpligt. Är ensamstående med tre barn som nu är tonåringar.
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!