• Naya

    Flicknamn som passar till storebror Leon??

    Har precis fått veta att jag väntar en flicka, och nu snurrar tankarna kring namn. 

    Några "önskemål"
    Gärna ett kortare namn
    Inte för matchigt med storebrors namn, men flyter bra ihop
    Får gärna börja på A då det är en tradition, men inget måste

    Högst upp på min lista står Alba, sambon gillar Aléa men inget känns klockrent än. Vad tycker ni om dessa namn? 

    Help!

  • Svar på tråden Flicknamn som passar till storebror Leon??
  • Anonym (Lis)
    Cathariiina skrev 2024-05-15 05:56:03 följande:
    Så bra - förknippat med folkmord också, alltså! 

    Jag förknippar Anaïs med pafymen - ljuv, blommig, ungflicksaktig och klassisk. Men OK, jag förstår din poäng.

    Är nog väldigt få som skulle förknippa ett namn från de gamla hebréerna med aktioner som utförs av Israels nuvarande regering.
    Däremot ev kanske med Ariel Sharon men han är ju inte inblandad i det som händer idag.(hans del i konflikten i övrigt kan diskuteras nån annanstans än i en namntråd.)


    Men de flesta tänker nog på en av Disneys bästa filmer med prinsessan och sjöjungfrun Ariel.

    Och en del tänker nog även på luftanden Ariel.


    (Tänk på tonen, den uppfattas otrevlig så som du skriver.)

  • Anonym (Aaa)

    Amelia 
    Ariella
    Avielle
    Aurora 
    Avannah
    Annie
    Allis 
    Alfrida 
    Aska 
    Antonia
    Aleria
    Axelia
    Artemis 
    Alberta 

  • Anonym (Hm)
    Feminina skrev 2024-04-17 08:37:42 följande:

    Glömde 
    Anja
    Anya
    Astrid
    Nadja


    Glömde, Anja eller Nadja tycker jag är snyggast av dessa.
    ...ja-namn är jag rätt svag för över huvudtaget. Glömde vore lite unikt.
  • Cathariiina
    Anonym (Aaa) skrev 2024-05-15 10:37:24 följande:

    Amelia 
    Ariella
    Avielle
    Aurora 
    Avannah
    Annie
    Allis 
    Alfrida 
    Aska 
    Antonia
    Aleria
    Axelia
    Artemis 
    Alberta 


    Antonia glömde jag, det är ju jättepassande! Antik-romerskt men ändå fullt accepterat som ett svenskt namn, stiligt, högklassigt. Många tänker nog även på karriärkvinnan Antonia Axelsson Jonsson Mörner (eller vad hon heter för efternamnskombo nuförtiden). Henne kan man förstås tycka olika om, men det är ingen tvekan om att hon har hög klass! Glad
  • Cathariiina
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-15 10:49:43 följande:
    Glömde, Anja eller Nadja tycker jag är snyggast av dessa.
    ...ja-namn är jag rätt svag för över huvudtaget. Glömde vore lite unikt.
    Fast observera att namnen som slutar på -ja är smeknamnsformer.
  • Blue Waffle
    Cathariiina skrev 2024-05-15 05:56:03 följande:
    Så bra - förknippat med folkmord också, alltså! 

    Jag förknippar Anaïs med pafymen - ljuv, blommig, ungflicksaktig och klassisk. Men OK, jag förstår din poäng.
    Så alla hebreiska namn är förknippade med folkmord enligt dig, alla Rebecka, Sarah, Hanna, Rut, Lea = mördare.

    Men Cathariina som är ett vanligt östeuropeiskt namn är helt ok.. för östeuropa är ju lugnet självt, Ryssland har ju aldrig mördat folk.🤦?♀️
  • Cathariiina
    Blue Waffle skrev 2024-05-16 09:47:41 följande:
    Så alla hebreiska namn är förknippade med folkmord enligt dig, alla Rebecka, Sarah, Hanna, Rut, Lea = mördare.

    Men Cathariina som är ett vanligt östeuropeiskt namn är helt ok.. för östeuropa är ju lugnet självt, Ryssland har ju aldrig mördat folk.🤦?♀️
    Catharina, som för övrigt inte är mitt riktiga namn (fast jag önskar att det vore det), är antik-grekiskt. Därifrån spred det sig till hela Europa, inklusive Östeuropa, och även till Ryssland ja. Men för den skulle blir namnet inte ryskt. Jag skulle inte heller välja ett typiskt ryskt namn till ett barn idag. 

    Angående de hebreiska namnen, så har många av dessa - som kom till oss via Bibeln för 1000 år sedan - fått en svensk form. Ingen tänker därför längre på dessa namn som judiska, t.ex. dem du räknar upp utom Lea, som i alla fall jag förknippar med judendomen. Lea har aldrig varit ett populärt flicknamn i Sverige, förrän helt nyligen. Det är stor skillnad på hur t.ex. Abraham och Johan uppfattas, trots att båda står i Bibeln. Eller Hagar och Elisabet.
  • Anonym (Lis)
    Cathariiina skrev 2024-05-16 12:48:47 följande:
    Catharina, som för övrigt inte är mitt riktiga namn (fast jag önskar att det vore det), är antik-grekiskt. Därifrån spred det sig till hela Europa, inklusive Östeuropa, och även till Ryssland ja. Men för den skulle blir namnet inte ryskt. Jag skulle inte heller välja ett typiskt ryskt namn till ett barn idag. 

    Angående de hebreiska namnen, så har många av dessa - som kom till oss via Bibeln för 1000 år sedan - fått en svensk form. Ingen tänker därför längre på dessa namn som judiska, t.ex. dem du räknar upp utom Lea, som i alla fall jag förknippar med judendomen. Lea har aldrig varit ett populärt flicknamn i Sverige, förrän helt nyligen. Det är stor skillnad på hur t.ex. Abraham och Johan uppfattas, trots att båda står i Bibeln. Eller Hagar och Elisabet.
    Precis, det är skillnad på hur namnen uppfattas. De flesta judiska eller hebreiska namn förknippas inte med folkmord. Benjamin kanske kommer börja göra det men Ariel förknippas generellt med Disneys sjöjungfru.
    På samma sätt uppfattas Anja och Sasha i Ryssland som smeknamn medan i Sverige uppfattas de som riktiga namn (även fast de kommer ifrån de ryska smeknamnen, många smeknamn har fått samma status som de ursprungliga namnen, antar att namn utvecklas precis som språk).
  • Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-17 07:22:28 följande:
    På samma sätt uppfattas Anja och Sasha i Ryssland som smeknamn medan i Sverige uppfattas de som riktiga namn (även fast de kommer ifrån de ryska smeknamnen, många smeknamn har fått samma status som de ursprungliga namnen, antar att namn utvecklas precis som språk).
    Fast man HÖR ju på dessa att de är smeknamnsformer. Jag känner för övrigt både hundar och katter som heter just Anja och Sasha. De passar på små söta, fluffiga djur. Sasha har dessutom med sig det problemet, att svenskar uppfattar det som ett kvinnonamn fast det är ett mansnamn (smeknamn för Michail). Samma med Vanja för den delen (smeknamn för Ivan).

    De korrekta svenska formerna av dessa namn är Anna, Mikael (Michaela för en tjej) och Johan alternativt Johannes (Johanna för en tjej) eller Jon. OK det riktiga namnet Ivan kan faktiskt funka i Sverige också, men då framstår familjen som väldigt pro-rysk. Eller Ian, den brittiska formen, det är stiligt.

    I etablerade familjer (eller hur man får uttrycka det) skulle folk inte döpa sina barn till ryska smeknamn eller några smeknamnsnamn överhuvudtaget, utan det är de gamla, stiliga, ursprungliga namnen som gäller: Johan, Karl, Gustav, Fredrik, Henrik, Olof, Erik, Magnus, Magdalena, Margareta, Katarina, Josefine, Helena, Sophie, Louise, Elisabet o.s.v.. Samt en del ännu äldre namn, de fornnordiska: Björn, Ulf, Torbjörn, Harald, Sigurd, Sigvard, Helge, Sigrid, Sigrun, Tora, Torun, Torhild, Astrid, Ingrid, Ingeborg... Erik hör för övrigt hemma i båda grupperna.
  • Anonym (Lis)
    Cathariiina skrev 2024-05-17 07:48:18 följande:
    Fast man HÖR ju på dessa att de är smeknamnsformer. Jag känner för övrigt både hundar och katter som heter just Anja och Sasha. De passar på små söta, fluffiga djur. Sasha har dessutom med sig det problemet, att svenskar uppfattar det som ett kvinnonamn fast det är ett mansnamn (smeknamn för Michail). Samma med Vanja för den delen (smeknamn för Ivan).

    De korrekta svenska formerna av dessa namn är Anna, Mikael (Michaela för en tjej) och Johan alternativt Johannes (Johanna för en tjej) eller Jon. OK det riktiga namnet Ivan kan faktiskt funka i Sverige också, men då framstår familjen som väldigt pro-rysk. Eller Ian, den brittiska formen, det är stiligt.

    I etablerade familjer (eller hur man får uttrycka det) skulle folk inte döpa sina barn till ryska smeknamn eller några smeknamnsnamn överhuvudtaget, utan det är de gamla, stiliga, ursprungliga namnen som gäller: Johan, Karl, Gustav, Fredrik, Henrik, Olof, Erik, Magnus, Magdalena, Margareta, Katarina, Josefine, Helena, Sophie, Louise, Elisabet o.s.v.. Samt en del ännu äldre namn, de fornnordiska: Björn, Ulf, Torbjörn, Harald, Sigurd, Sigvard, Helge, Sigrid, Sigrun, Tora, Torun, Torhild, Astrid, Ingrid, Ingeborg... Erik hör för övrigt hemma i båda grupperna.
    Sasha är även smeknamn för Alexandra, kan vara därför det uppfattas som kvinnonamn. Själv känner jag både kvinnor och män som heter Sasha.
    Bara för att du känner katter som heter Anja så betyder inte det att det uppfattas som djurnamn, det har ju inte riktigt samma klang som Lassie eller Fido?

    Eftersom flera av de namnen idag används som tilltalsnamn så hörs det inte på alla att de varit smeknamn från början.
    Men vi förstår att du ogillar namn som inte är ursprungliga utan en förkortning eller smeknamn på ett annat namn, men alla människor bryr sig inte om det på samma sätt som du gör, alla är olika.
  • Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-17 15:29:58 följande:
    Sasha är även smeknamn för Alexandra, kan vara därför det uppfattas som kvinnonamn. Själv känner jag både kvinnor och män som heter Sasha.
    Bara för att du känner katter som heter Anja så betyder inte det att det uppfattas som djurnamn, det har ju inte riktigt samma klang som Lassie eller Fido?

    Eftersom flera av de namnen idag används som tilltalsnamn så hörs det inte på alla att de varit smeknamn från början.
    Men vi förstår att du ogillar namn som inte är ursprungliga utan en förkortning eller smeknamn på ett annat namn, men alla människor bryr sig inte om det på samma sätt som du gör, alla är olika.
    Du hänger inte med i djurnamnsvärlden! Hästar heter inte Brunte längre, kor heter inte Rosa längre, hundar heter inte Fido eller Lassie längre, och katter heter mer sällan än förr Missan!  Glad

    Molly t.ex. har blivit jättevanligt på tikar! Så vanligt att jag ser det som omöjligt på en människotjej numera.
  • trollhona
    Cathariiina skrev 2024-05-17 15:37:32 följande:
    Du hänger inte med i djurnamnsvärlden! Hästar heter inte Brunte längre, kor heter inte Rosa längre, hundar heter inte Fido eller Lassie längre, och katter heter mer sällan än förr Missan!  Glad

    Molly t.ex. har blivit jättevanligt på tikar! Så vanligt att jag ser det som omöjligt på en människotjej numera.
    Molly är ju också ett smeknamn, för Matilda, och jag personligen har alltid tyckt att det inte är ett riktigt namn så det passar bättre på ett djur. 
  • Cathariiina
    trollhona skrev 2024-05-17 15:46:16 följande:
    Molly är ju också ett smeknamn, för Matilda, och jag personligen har alltid tyckt att det inte är ett riktigt namn så det passar bättre på ett djur. 
    För Matilda vet jag inte? Det är i alla fall den irländska smeknamnsformen för Mary.
  • Anonym (Lis)
    Cathariiina skrev 2024-05-17 15:37:32 följande:
    Du hänger inte med i djurnamnsvärlden! Hästar heter inte Brunte längre, kor heter inte Rosa längre, hundar heter inte Fido eller Lassie längre, och katter heter mer sällan än förr Missan!  Glad

    Molly t.ex. har blivit jättevanligt på tikar! Så vanligt att jag ser det som omöjligt på en människotjej numera.

    Personligen ogillar jag vanliga namn på djur men det betyder inte att jag inte vet att andra döper sina djur till det. Men bara för att Molly är vanligt på hundar just nu så gör det ju uppenbarligen inte att det namnet anses vara ett hundnamn av de flesta eftersom det är är poppis på barn. 


    Kan det vara så att det hänger ihop? vissa populära barnnamn blir även populära djurnamn? 

  • Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-18 01:42:02 följande:

     


    Kan det vara så att det hänger ihop? vissa populära barnnamn blir även populära djurnamn? 


    Det tror jag. Många vill att deras djur ska vara som deras barn, och att namnen därför ska låta barnsliga, "små", gulliga och söta.
  • trollhona
    Cathariiina skrev 2024-05-17 16:35:20 följande:
    För Matilda vet jag inte? Det är i alla fall den irländska smeknamnsformen för Mary.
    Jo då, i England på 1600talet användes Molly och Moll som smeknamn på Matilda.
  • trollhona
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-18 01:42:02 följande:

    Personligen ogillar jag vanliga namn på djur men det betyder inte att jag inte vet att andra döper sina djur till det. Men bara för att Molly är vanligt på hundar just nu så gör det ju uppenbarligen inte att det namnet anses vara ett hundnamn av de flesta eftersom det är är poppis på barn. 


    Kan det vara så att det hänger ihop? vissa populära barnnamn blir även populära djurnamn? 


    Det är ju ett vanligt fenomen att äldre döper sina djur till namn efter barnet de inte fick, tex de som bara fick söner men hade ett flicknamn döper sin hund till det för att få användning för det.
    Yngre par som inte skaffat barn eller inte vill skaffa barn har husdjur med namn de gillar för att markera att djuret är en familjemedlem. 

    Var hos en veterinär för ett par år sedan och "patientlistan" var nästan uteslutande människonamn, det fanns någon "Dumle" och "Sötis" men 90% av listan var namn som Ludwig, Aurora, Viola, Ebba, Rune, Anya mfl. och det var mest hundar, katter och kaniner med de namnen. Och en iguana som hette Lisette.
  • trollhona
    Cathariiina skrev 2024-05-18 05:47:16 följande:
    Det tror jag. Många vill att deras djur ska vara som deras barn, och att namnen därför ska låta barnsliga, "små", gulliga och söta.
    Djuren är alternativ till barn, men likväl en familjemedlem. Tror att det ger en annan bild av ett katt som heter "Ludwig" snarare än "Misse" och man ser att relationen är mer familjär.
  • Anonym (Sara)

    Amelie eller Alva hade jag valt. Gillar inte Alba eller det andra namnet. 

Svar på tråden Flicknamn som passar till storebror Leon??