• Anonym (Ledsen)

    Hotar med att slå på mig under bråk

    Hej, en jobbig situation här. Jag har varit tillsammans med min kille väldigt länge men idag under bråk uttryckte han att han skulle slå på mig om jag inte lämnade honom ifred. Vet att han man kan säga saker när man är arg men det chockar mig att just han säger så? han tog tag i mig och puttade mig på soffan men inte så att jag gjorde illa mig men undrar varför han börjat bete sig såhär? vet inte hur jag ska tänka eller göra just nu

  • Svar på tråden Hotar med att slå på mig under bråk
  • Nomanisanisland
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-01 14:53:38 följande:
    Och det var just därför jag säger att det KAN röra sig om våld som är nödvändigt i lagens ögon. Jag har inte skrivit att det definitivt är så att han kommer inte ha något annat alternativ än att ta till detta våld.
    Man kan inte bete sig så i en relation att man hotar med att slå någon på ett sätt som lämnar öppet för att det är hot om att misshandla son partner. Det borde den som är vuxen nog att ha en relation begripa. 
  • Nomanisanisland
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-01 14:50:35 följande:
    Det han sa kan tyda på att killen avser att använda nödvärn i lagens mening om han pratar om det våld som krävs för att freda sig nästa gång TS gör om detta att inte lämna honom ifred. Och i så fall är det inget olaga hot utan han talar om att han tänker freda sig med det våld nöden kräver.
    Plus att det finns inget som tyder på att han behövde ha till våld den här gången heller. Men han valde att göra det precis som han valde att hota henne med fortsatt våld. 
  • Nomanisanisland
    Anonym skrev 2024-05-01 14:35:57 följande:
    Ja, absolut säger man till innan man fysiskt flyttar en person.
    Sen kan jag säga att det som jag kände som mest förnedrande var när han harklade sig och sedan spottade loskan mellan ögonen på mig.
    Det var värre än en örfil, men naturligtvis mindre smärtsamt än ett knytnävsslag eller en spark över revbenen.
    Vilket as och ja det är något oerhört förmätet över att ta dig rätten att förnedra en annan människa på det här sättet.  
  • Anonym
    Nomanisanisland skrev 2024-05-01 15:01:05 följande:
    Vilket as och ja det är något oerhört förmätet över att ta dig rätten att förnedra en annan människa på det här sättet.  
    Han fick vad han förtjänade till sist. Alltså rättligt, bäst att tillägga.

    Mina "brott" kunde vara att maten var lite lensalt eller att hunden kissat på golvet.
  • Tow2Mater
    Nomanisanisland skrev 2024-05-01 13:46:28 följande:
    Man gör ingetdera. Punkt slut.
    Om man inte får sätta ner kvinnan, hur länge ska man gå och bära runt henne då? Eller menar du man ska ta tag i henne, lyfta henne (kanske vilt sprattlandes och slåendes) och forsiktigt placera ner henne med fotterna på golvet?

    Du sa
    Dessutom finns det inget i det som beskrivs här som tyder på att en man inte skulle kunna freda sig genom att helt enkelt gå därifrån eller lyfta undan kvinnan.
  • Anonym (Mm)

    Fast det behöver inte alls vara så att det lämnade öppet för att vara hot om misshandel. Om mannen behöver ta till det våldet för att kunna freda sig mot vad TS gör så är det inte misshandel utan nödvärn.


     


    Nomanisanisland skrev 2024-05-01 14:56:43 följande:
    Man kan inte bete sig så i en relation att man hotar med att slå någon på ett sätt som lämnar öppet för att det är hot om att misshandla son partner. Det borde den som är vuxen nog att ha en relation begripa. 
  • Anonym (Helvetet)
    Tow2Mater skrev 2024-05-01 15:13:52 följande:
    Om man inte får sätta ner kvinnan, hur länge ska man gå och bära runt henne då? Eller menar du man ska ta tag i henne, lyfta henne (kanske vilt sprattlandes och slåendes) och forsiktigt placera ner henne med fotterna på golvet?

    Du sa
    Dessutom finns det inget i det som beskrivs här som tyder på att en man inte skulle kunna freda sig genom att helt enkelt gå därifrån eller lyfta undan kvinnan.
    Du går över en gräns om du fysiskt tar upp en annan människa. Skärp dig.
  • Anonym (Mm)
    Nomanisanisland skrev 2024-05-01 14:57:49 följande:
    Plus att det finns inget som tyder på att han behövde ha till våld den här gången heller. Men han valde att göra det precis som han valde att hota henne med fortsatt våld. 
    Det som tyder på att han kan behöva ta till våld för att freda sig är att TS bråkade med honom och inte lämnade honom ifred. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Helvetet) skrev 2024-05-01 15:16:51 följande:
    Du går över en gräns om du fysiskt tar upp en annan människa. Skärp dig.
    Min fråga var till Nomanisanisland.
  • Anonym (Man)
    Nomanisanisland skrev 2024-05-01 13:44:52 följande:
    Fast det är fortfarande ett val hur man väljer att agera ut sin trötthet och frustration. Hade inte accepterat en partner som knuffade mig upprepade gånger av frustration över annat.

    Och samma sak vad det gäller ditt tidigare beteende - vi ansvarar fortfarande för hur vi låter vårt eget mående gå ut över andra.

    Nej det är inte ett val längre när amygdala tar över. Sök på "Amygdala hijack".


    Psychologist Daniel Goleman first used the term ?amygdala hijacking? in his 1995 book Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ.


    It refers to situations wherein the amygdala hijacks control of a person?s ability to respond rationally to a threat. This then leads to the person reacting in an intense, emotional way that may be out of proportion to the situation.


    Without the ability to use their frontal lobes, a person is unable to think clearly. Therefore, they are not in control of their responses.


    www.medicalnewstoday.com/articles/amygdala-hijack


     


    Den delen av hjärnan styr överlevnad och är du i ett överlevnadstillstånd så agerar du instinktivt innan informationen kan processas av frontalloben och du kan göra ett aktivt val. Det finns ingen möjlighet att stoppa det kortsiktigt eftersom man själv inte förstår vad som händer. Man behöver oftast terapi för att lära sig hantera det. 

  • Anonym (Man)
    Anonym (Helvetet) skrev 2024-05-01 13:33:09 följande:

    Det spelar faktiskt ingen roll. De där tjejerna som ströp sin kompis hade sina skäl till att göra det exv. Inte gör det situationen bättre för tjejen som blev dödad. Jag avskyr verkligen retorik  som försöker ursäkta våld i alla former. 


    ps. Bespara mig dina anektoder, inte blir andra människors Trygghet och säkerhet bättre av att du var våldsam (men hade psykiska problem)


    Men tjejerna som ströp sin vän hade tid att tänka hur de agerade. Det är inte samma sak som att agera instinktivt i en pressad situation.


    Det finns ingen här som försöker ursäkta våld i alla former. Däremot är våld en del av människans natur, speciellt en del av vår överlevnadsinstinkt. När vi människor hamnar i vissa tillstånd så kan vi inte längre kontrollera våra instinkter för reptilhjärnan (amygdala) kan ta över och göra att vi reagerar ens innan vi hinner tänka. Jag har skrivit i inlägget ovan om "amygdala hijack".

  • Anonym (Helvetet)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-01 23:36:07 följande:

    Men tjejerna som ströp sin vän hade tid att tänka hur de agerade. Det är inte samma sak som att agera instinktivt i en pressad situation.


    Det finns ingen här som försöker ursäkta våld i alla former. Däremot är våld en del av människans natur, speciellt en del av vår överlevnadsinstinkt. När vi människor hamnar i vissa tillstånd så kan vi inte längre kontrollera våra instinkter för reptilhjärnan (amygdala) kan ta över och göra att vi reagerar ens innan vi hinner tänka. Jag har skrivit i inlägget ovan om "amygdala hijack".


    Förr i tiden när bilkörandet var ungt så hörde jag om en person som körde full och skadade andra pga fyllekörningen. Han fick inget straff för att det ansågs förmildrande att han var full.

    Du försöker hitta ursäkter för att försvara ett våldsamt beteende. Att du exv betedde dig våldsamt mot andra för att du hade en psykisk åkomma. Vi kan väl ta ett annat exempel. killen som våldtog och dödade en av de tjejer/ knivhögg den andra han satt barnvakt åt för att han ansåg sig vara förföljd av en varg. Det var inte överlagt. Inte blir situationen bättre för tjejerna.

    Jag tycker den rådande narcissistiska kulturen där ingen tar ansvar för hur de behandlar andra människor är direkt skadlig. Det ska alltid skyllas på något (eller som i den här tråden, ursäktas). Utsätter du någon för våld så skapas en våldsutsatt människa också. Anledningar till våldet spelar ingen roll för den våldsutsatta.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Helvetet) skrev 2024-05-02 00:18:40 följande:
    Förr i tiden när bilkörandet var ungt så hörde jag om en person som körde full och skadade andra pga fyllekörningen. Han fick inget straff för att det ansågs förmildrande att han var full.

    Du försöker hitta ursäkter för att försvara ett våldsamt beteende. Att du exv betedde dig våldsamt mot andra för att du hade en psykisk åkomma. Vi kan väl ta ett annat exempel. killen som våldtog och dödade en av de tjejer/ knivhögg den andra han satt barnvakt åt för att han ansåg sig vara förföljd av en varg. Det var inte överlagt. Inte blir situationen bättre för tjejerna.

    Jag tycker den rådande narcissistiska kulturen där ingen tar ansvar för hur de behandlar andra människor är direkt skadlig. Det ska alltid skyllas på något (eller som i den här tråden, ursäktas). Utsätter du någon för våld så skapas en våldsutsatt människa också. Anledningar till våldet spelar ingen roll för den våldsutsatta.
    Anledningen spelar en viss roll. Om jag vet att det beror på att min partner har utmattningssyndrom eller depression så tar jag inte det speciellt hårt. Då försöker jag vara där som ett stöd och lyssna vad hon behöver.
  • Anonym (Helvetet)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-02 00:29:25 följande:
    Anledningen spelar en viss roll. Om jag vet att det beror på att min partner har utmattningssyndrom eller depression så tar jag inte det speciellt hårt. Då försöker jag vara där som ett stöd och lyssna vad hon behöver.
    Nej, anledningen till våldet spelar absolut ingen roll.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Helvetet) skrev 2024-05-02 00:33:10 följande:
    Nej, anledningen till våldet spelar absolut ingen roll.
    Kanske inte för dig men det ar isf ett tecken på bristande empati. 
  • Super Mario

    Helt sjukt att folk sitter & försvarar hans beteende & särskilt hotet om att slå dig?? Hade jag sagt så till min sambo "jag kommer att slå dig nästa gång du inte lämnar mig i fred" & sen knuffat henne (även lätt) hade hon lämnat mig direkt! Och det gör mig lycklig, att veta att hon skulle göra det. Min "farsa" var en kvinnomisshandlare.. och i början var han charmig & fin mot mamma, men sen började såna här röda flaggor att dyka upp.. Men hon lämnade inte.. hon blev gravid & då ökade våldet, hoten osv. Slutade med att han nästan d*dade henne då jag var 10 år gammal. Så mitt råd.. gå nu innan det kommer en dag då det där första slaget kommer. För då är det inte säkert att du har orken eller mindset att gå. Och då kan det sluta illa. Det han sa, är f*n inte ok & alla som inte tar det på allvar ör f*n inte kloka!

  • Anonym (Helvetet)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-02 00:55:09 följande:
    Kanske inte för dig men det ar isf ett tecken på bristande empati. 
    Jag tycker att det är brist på empati att förvänta sig att andra ska acceptera dennes våldsamheter. (Pga ett antal ursäkter) 
  • Anonym (Helvetet)
    Super Mario skrev 2024-05-02 00:55:14 följande:

    Helt sjukt att folk sitter & försvarar hans beteende & särskilt hotet om att slå dig?? Hade jag sagt så till min sambo "jag kommer att slå dig nästa gång du inte lämnar mig i fred" & sen knuffat henne (även lätt) hade hon lämnat mig direkt! Och det gör mig lycklig, att veta att hon skulle göra det. Min "farsa" var en kvinnomisshandlare.. och i början var han charmig & fin mot mamma, men sen började såna här röda flaggor att dyka upp.. Men hon lämnade inte.. hon blev gravid & då ökade våldet, hoten osv. Slutade med att han nästan d*dade henne då jag var 10 år gammal. Så mitt råd.. gå nu innan det kommer en dag då det där första slaget kommer. För då är det inte säkert att du har orken eller mindset att gå. Och då kan det sluta illa. Det han sa, är f*n inte ok & alla som inte tar det på allvar ör f*n inte kloka!


    Jag håller med. Våldsamheter ska aldrig försvaras eller ursäktas. Alla bär på ett ansvar hur de behandlar andra i sin omgivning.
  • Ms anybody

    Jag kan ge svar av min egna erfarenhet där det var guld och gröna skogar men en dag kom en knuff i ett bråk och efter det började det komma fler knuffar lite då och då sen utvecklades det till slag och hårdare knuffar. Det var inte längre min man utan ett monster. Jag trodde på att det bara var en engångs företeelse i början men jag hade fel. Idag är jag sjukskriven pga min blivande ex man. Så var inte för förlåtande och  sätt dig själv först. 

  • Nomanisanisland
    Anonym (Man) skrev 2024-05-02 00:29:25 följande:
    Anledningen spelar en viss roll. Om jag vet att det beror på att min partner har utmattningssyndrom eller depression så tar jag inte det speciellt hårt. Då försöker jag vara där som ett stöd och lyssna vad hon behöver.
    Okej det går att tänka sig att en gång är ingen gång under extrema omständigheter. Men det förutsätter att den andra far hjälp och ser till att det inte upprepas. Men här hotar den andra tvärtom med fortsatta våldsamheter. 
Svar på tråden Hotar med att slå på mig under bråk