• Juniclaeasson94

    Tumör, ms!! Hjälp

    Hej alla underbara människor! 
    Hoppas någon av er som läser kan på något sätt ge mig lite lugnande tips/erfarenheter, för jag mår skit.

    Jag har haft ont i min rygg i många år, varit hos läkare, sjukgymnast och naprapat men det går liksom inte över. Var på MR förra året, dock klarade jag inte av det för jag fick en sån panikattack av den trånga tunneln så dom avbröt, läkaren vägrade skicka en ny remiss så gav upp. Nu har jag varit hos en annan läkare som skrivit en remiss och även skrivit ut lugnande som jag ska ta innan så hoppas det går denna gång.

    Men till problemet, har i några veckor nu haft myrkrypningar och stickningar i fötter, vader, händer och upp till armbågarna. Det är där hela tiden men blir värre när jag sitter och ligger ner, det är på  båda sidor men ändå värst på höger. Har även muskelryckningar i höger tumme och pekfinger väldigt ofta. 
    Har ont i ryggen under höger skulderblad och vid svanskotan. Även höger höft när jag suttit. 
    Expert på att googla och det står klart och tydligt tumör i ryggen eller ms. Har 4 barn och är 31 år, fan så jäkla rädd!!!

  • Svar på tråden Tumör, ms!! Hjälp
  • Core
    Anonym (Hej) skrev 2024-03-31 21:51:50 följande:
    Hälsoångest, är det ett finare ord för hypokondri?  // Glad
    Du kanske skulle fokusera på att begrunda vad du själv lider av istället, om man på ett anonymt forum känner sig tvungen att sparka på någon som uppenbarligen mår dåligt, mår man verkligen inte bra själv Glad
  • Anonym (Osen)

    Ont i ryggen, vad har du för jobb och vad har du för säng/madrass? Det är saker som kan påverka ryggen. Jag hade alltid ont i ryggen förr med ett tungt jobb, bytt jobb nu och sover alltid med en tjock kudde mellan knäna och det har hjälpt jättemycket.

  • Juniclaeasson94
    Räkan77 skrev 2024-04-01 01:58:42 följande:

    Ta det som ett gott tecken att du känner av alla symptom som du läser om. För det är en stark indikation på att det är din hälsoångest som blommat ut i och med den kommande röntgenundersökningen. När man får en sjukdom är det sällan man får alla symtom som det står om. 

    Försök tvinga dig själv att aktivera dig. Ut och lek med barnen, lägg pussel, baka bröd, ja allt som håller dig sysselsatt. 

    Får du någon hjälp för dina psykiska besvär? Om inte, hör av dig till din vårdcentral. Annars är risken att något nytt poppar upp när det visar sig att dina ryggbesvär inte är nåt farligt. 


    Tack snälla för ditt svar! Blir bara lite orolig att det ska vara en tumör i ryggen som trycker på nerver eller liknande och ger dessa krypningar/stickningar. Dom är ju liksom där hela tiden. Eftersom jag haft problem med ryggen så länge tänker jag väl att det gått jättelångt, vet inte men tankarna är många. 

    Ja precis, försöker hålla mig sysselsatt så mycket det går. Det blir ju värre när man sätter sig ner och tänker på allt det här. 
    Har varit hos en kurator på vc 2 gånger, dock ger det mig ingenting just nu men det kanske vänner. 
    En läkare jag träffade för några månader sen tog lite blodprover för att se om något inte stämmer i kroppen, alla dom proverna såg bra ut. Sen sa han "det spelar ingen roll hur många prover vi tar, hur många undersökningar vi gör så kommer du hitta ett nytt symtom nästa vecka" 
    Hårt men säkert sant. 
  • Ami  Heart

    Lugn, du har burit 4 barn till förlossning och haft 4 tillfällen som din bäckenbotten öppnat upp sig. Du har burit 4 bebisar, ammat och krypit på golv, sovit med småbarn, sprungit efter 4 småbarn.

    Det ger stor risk för att diskarna i ryggen tryckts samman, eller någon nerv halkat in under en kota, eller en förskjutning av kotorna. Allt detta ger ryggont och allt det kan ge myrkrypkänslor i kroppen, särskilt armar och ben. Mycket vanligare än svåra sjukdomar.

    Så om blodprovet är bra och du inte klarar MR tunneln så tar du hjälp av en sjukgymnast, det har du kanske redan kontakt med. Om du vet att en fästing bitit dig och du bor i områden med borrelia så är även ett borreliaprov lämpligt att tala med doktorn om.

    Värktabletter och mindfullness kan också vara bra vård. Försök lita på doktorn. 

    /En medkännande medhypokondriker 

  • Ami  Heart

    Om du har råd att gå privat så kan även en osteopat var till hjälp, de tittar på kroppens ben och hur musklerna agerar med benen.

  • Anonym (hålla sig informerad)
    Juniclaeasson94 skrev 2024-04-01 00:29:16 följande:
    För det första så nej har varken läst eller blivit påverkad av några trådar här som hypokondriker som mig skapat och för det andra så jo det är mitt första inlägg. Hittat snarlika inlägg men tyvärr så har denna hypokondriker bara gjort ett! (Än så länge) det dröser nog in snart. 
    Om du nu stör dig så på inlägg liknande dessa lägg inte ner energi på det då, kommentera inte idiotiska saker utan skrolla vidare. Det kan ju inte vara jättesvårt. 
    Om det kan göra mig lugnare att prata med folk som upplevt samma så låt det vara så, du behöver inte lägga dig i det alls. 
    Jag var en märklig person att ta ut ilskan på, som bara gav en ev förklaring...
  • Juniclaeasson94
    Core skrev 2024-04-01 11:59:08 följande:
    Du kanske skulle fokusera på att begrunda vad du själv lider av istället, om man på ett anonymt forum känner sig tvungen att sparka på någon som uppenbarligen mår dåligt, mår man verkligen inte bra själv Glad
    Tack! Tur att det finns några snälla människor här inne iallafall.
  • Goneril

    Ta din magnetröntgen, läs en dikt högt för dig själv under tiden du ligger där eller fundera på något vackert plagg till sommaren för att hålla tankarna under kontroll. Dagens medicin-googlande medför en del ångest, det var lika illa förr med läkarböckerna, man trodde alltid det värsta. Detta kan vara ischias, min far hade det och ibland hade han känningar i händerna. ALS skrev någon, brukar inte debutera vid så unga år, först i 50-årsåldern. Tumör? Om du haft ont länge hade väl tumören vuxit för längesen. Tro inte det värsta! Viktigt att inte lyssna på alla hobbyläkare här utan se till att få det undersökt. Lär dig en vacker dikt och fundera sen på den när du ligger i "röret"! 

  • Anonym (Nej)

    En tumör I ryggen skulle gett sig till känna på ett allvarligare sätt efter 5 år.
    För att den skall ge besvär ut i händerna måste den ju sitta uppe i halsryggen, och vad jag förstår sitter smärtorna längre ner.
    Nej, tumör tror jag inte på.

  • Juniclaeasson94
    Anonym (hålla sig informerad) skrev 2024-04-01 23:09:00 följande:
    Jag var en märklig person att ta ut ilskan på, som bara gav en ev förklaring...
    Absolut ingen ilska, 
  • Anonym (Hypok)
    Juniclaeasson94 skrev 2024-03-31 21:22:24 följande:
    Tumör, ms!! Hjälp

    Hej alla underbara människor! 
    Hoppas någon av er som läser kan på något sätt ge mig lite lugnande tips/erfarenheter, för jag mår skit.

    Jag har haft ont i min rygg i många år, varit hos läkare, sjukgymnast och naprapat men det går liksom inte över. Var på MR förra året, dock klarade jag inte av det för jag fick en sån panikattack av den trånga tunneln så dom avbröt, läkaren vägrade skicka en ny remiss så gav upp. Nu har jag varit hos en annan läkare som skrivit en remiss och även skrivit ut lugnande som jag ska ta innan så hoppas det går denna gång.

    Men till problemet, har i några veckor nu haft myrkrypningar och stickningar i fötter, vader, händer och upp till armbågarna. Det är där hela tiden men blir värre när jag sitter och ligger ner, det är på  båda sidor men ändå värst på höger. Har även muskelryckningar i höger tumme och pekfinger väldigt ofta. 
    Har ont i ryggen under höger skulderblad och vid svanskotan. Även höger höft när jag suttit. 
    Expert på att googla och det står klart och tydligt tumör i ryggen eller ms. Har 4 barn och är 31 år, fan så jäkla rädd!!!


    Du vet själv vad det är

    " Sen sa han "det spelar ingen roll hur många prover vi tar, hur många undersökningar vi gör så kommer du hitta ett nytt symtom nästa vecka" 
    Hårt men säkert sant. "
  • Juniclaeasson94
    Anonym (Osen) skrev 2024-04-01 11:59:53 följande:

    Ont i ryggen, vad har du för jobb och vad har du för säng/madrass? Det är saker som kan påverka ryggen. Jag hade alltid ont i ryggen förr med ett tungt jobb, bytt jobb nu och sover alltid med en tjock kudde mellan knäna och det har hjälpt jättemycket.


    Just nu jobbar jag inte, håller på att skola in tre av barnen på förskolan efter att varit mammaledig. Sängen är någon från chilli som jag köpte för 8 årsedan. Sover också men en kudde mellan knäna men känner ingen skillnad. Jobbade innan mammaledigheten som undersköterska på ett boende och det var då jag började få värk eftersom det var ett otroligt tungt jobb. Hade ofta värk i höger axel och skuldra, sen upptäckte min mamma att jag var "större" just på den sidan, det är som en svullnad under skuldran. Har haft kvar den svullnaden sen ungefär 2016, men den är först för några månader sen som den börjat ge smärta. 
  • Juniclaeasson94
    Lisajohannesson94 skrev 2024-03-31 21:31:08 följande:

    Åh här har du en med samma symtom! Väntar också på röntgen, men det är en otrolig jobbig oro och att inte veta vad det är. Symtom kommer ett efter ett, känner verkligen med dig! Har också barn som man tänker på hela tiden. Lider av hälsoångest så hoppas på något sätt att kryssningar mm kommit av det. Men fy va jobbigt det är att vi känner såhär, men vi båda fixar det här! Mycket sitter i huvudet♡


    Skriver till dig privat om det är okej??
  • Juniclaeasson94
    Lynx123 skrev 2024-03-31 22:46:03 följande:

    Googla ALDRIG! Det är regel nummer 1. Men, vännen, nu går du och gör den där magnetröntgen!!! Det kommer.bli så mycket bättre sedan...så här kan du ju inte gå omkring och mä!!!


    Ska göra den röntgen när jag väl får tid, är nog långt ner på prislistan tyvärr, men så är det. Nej googlar inte så mycket men just när myrkrypningarna och stickningar började så satte jag igång med googlandet igen. 
  • Juniclaeasson94
    Ami Heart skrev 2024-04-01 22:17:30 följande:

    Om du har råd att gå privat så kan även en osteopat var till hjälp, de tittar på kroppens ben och hur musklerna agerar med benen.


    Just nu har jag inte ekonomi till det men ska absolut ta med mig det tipset, tack!
  • Juniclaeasson94
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-02 10:51:37 följande:

    En tumör I ryggen skulle gett sig till känna på ett allvarligare sätt efter 5 år.
    För att den skall ge besvär ut i händerna måste den ju sitta uppe i halsryggen, och vad jag förstår sitter smärtorna längre ner.
    Nej, tumör tror jag inte på.


    Grejen är att jag har ju ont långt upp på ena sidan ryggen, under och bredvid nedre delen av skulderbladet. Där är det också som en svullnad och den har varit sen ungefär 2016. Om man kollar från sidan så ser man att det står mer ut på den sidan liksom. Värken har blivit värre det senaste just vid det stället. Svullnaden trycker på ett sätt när jag ligger och sitter mot något, sitter jag utan ryggstöd blir ryggen typ trött just vid svullnaden. Sen om jag tar fram och bak axeln så gör det väldigt ont just där. Nu senare har värken i benen, höften och svanskotan kommit. Sen nu det senaste myrkrypningar och stickningar som jag ständigt har och det har varit i snart en vecka så därför tänker jag att det är den jäkla sjukdomen, om man kan kalla det halsryggen vid skuldran.
    Vet att 5 år är lång tid, dock kan man ju ha cancer I många år utan specifika symtom och att man mår jättedåligt. Men nu kommer liksom alla symtom smygande för att det antagligen gått för långt. 
  • Juniclaeasson94
    Goneril skrev 2024-04-02 10:36:43 följande:

    Ta din magnetröntgen, läs en dikt högt för dig själv under tiden du ligger där eller fundera på något vackert plagg till sommaren för att hålla tankarna under kontroll. Dagens medicin-googlande medför en del ångest, det var lika illa förr med läkarböckerna, man trodde alltid det värsta. Detta kan vara ischias, min far hade det och ibland hade han känningar i händerna. ALS skrev någon, brukar inte debutera vid så unga år, först i 50-årsåldern. Tumör? Om du haft ont länge hade väl tumören vuxit för längesen. Tro inte det värsta! Viktigt att inte lyssna på alla hobbyläkare här utan se till att få det undersökt. Lär dig en vacker dikt och fundera sen på den när du ligger i "röret"! 


    Tack för ditt svar! 
    Ska göra röntgen och får stå ut den stunden, det ska jag absolut göra. Ja tror faktiskt inte på ALS konstigt nog. Ja det som trycker och gör under/bredvid skuldran är ju det som dom ska röntga och det verkar som man kan ha tumör i många år utan att det "märks" när krypningar/stickningar kommit nu och värk i höft, svanskota, ben så finns ju tanken att det spridit sig. 
    Nej ska inte försöka lyssna på folk men tack för dina positiva ord!
  • Juniclaeasson94
    Ami Heart skrev 2024-04-01 22:15:13 följande:

    Lugn, du har burit 4 barn till förlossning och haft 4 tillfällen som din bäckenbotten öppnat upp sig. Du har burit 4 bebisar, ammat och krypit på golv, sovit med småbarn, sprungit efter 4 småbarn.

    Det ger stor risk för att diskarna i ryggen tryckts samman, eller någon nerv halkat in under en kota, eller en förskjutning av kotorna. Allt detta ger ryggont och allt det kan ge myrkrypkänslor i kroppen, särskilt armar och ben. Mycket vanligare än svåra sjukdomar.

    Så om blodprovet är bra och du inte klarar MR tunneln så tar du hjälp av en sjukgymnast, det har du kanske redan kontakt med. Om du vet att en fästing bitit dig och du bor i områden med borrelia så är även ett borreliaprov lämpligt att tala med doktorn om.

    Värktabletter och mindfullness kan också vara bra vård. Försök lita på doktorn. 

    /En medkännande medhypokondriker 


    Problem uppe i ryggen startade ju några år innan jag fick barn, problemen med svanskota myrkrypningar i armar och ben, smärta höft har ju kommit nu. Hoppas så att det är som du säger och ska försöka att inte tänka det värsta. Proverna dom tog var innan dessa senaste problemen med värk i nedre delen och myrkrypningarna/stickningarna så just därför vill jag så gärna fixa denna röntgen. 
    Har inte fått något fästingbett men kanske ska prata med doktorn ändå. 
Svar på tråden Tumör, ms!! Hjälp