• Anonym (.)

    Hur tar man reda på hur mycket man tjänar?

    Detta är inget skämt. Jag vet inte hur mycket jag tjänar och alla mina löner ser olika ut, just för att jag jobbar med grund- och provisionslön. Så mina löner före skatt kan bli över 25 och efterskatt hamnar jag då på 20, ungefär.

    Men vart kan jag specifik se hur mycket jag tjänar rent exakt i min grundlön. Jag tjänar något som heter grundlön, så jag tjänar inte med timlön. Aldrig haft grundlön. Så jag är osäker själv. Men vi har OB.

    jag får ju se min lönespec, men den visar bara hur mycket jag kommer få av den månaden vi är inne i och förr gående månaderna.

    Jag vågar inte fråga chefen.

  • Svar på tråden Hur tar man reda på hur mycket man tjänar?
  • Anonym (Lino)

    Lönespecifikationen ska ju visa exakt, står det inte grundlön menar du?
    Det din borde visa är grundlönen varje månad, provisionen och ob. Sedan ska även tex semester, sjukavdrag, sjuklön, vab stå med. Alla plus och alla minus. Allt ska synas.

    Förstår inte varför du inte vågar fråga din chef, men oftast är det inte chefen som betalar ut lönerna utan det finns någon på arbetsplatsen som jobbar med lön, en löneadministratör. Så kolla med denna personen.

  • Anonym (Em)

    Om du inte förstår dig på lönespecen så borde väl grundlönen ändå framgå av anställningsavtalet. 

  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2024-05-21 07:18:18 följande:

    Kolla anställningsavtalet eller fråga facket


    Du sa något. Du påminde mig. Tack! Där står det! TACK SÅ MYCKET!
  • Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2024-05-21 07:44:13 följande:
    Du sa något. Du påminde mig. Tack! Där står det! TACK SÅ MYCKET!
    Tänk på att anställningsavtalet visar lönen du fick då, har ni haft lönerevisioner efter så är ju din grundlön högre. 
  • Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2024-05-21 08:11:51 följande:
    Tänk på att anställningsavtalet visar lönen du fick då, har ni haft lönerevisioner efter så är ju din grundlön högre. 
    Jo, juste. I och för sig, så höjde man lönen för bara någon månad efter att jag blev anställd. Det gällde för samtliga anställda. Så den fick jag nog inte skriftligt. Bara muntligt över hur mycket det blir i lönen.
  • Anonym (My)

    Be någon kollega hjälpa dig att förstå lönespecarna!

    Jag har haft ett par sådana snack med kollegor som varit lite dåligt insatta. Det är bara roligt att kunna hjälpa till. :)

Svar på tråden Hur tar man reda på hur mycket man tjänar?