• Anonym (Majsan)

    Delta på klassresa som förälder

    Det är så att mitt barns klass samlar för att åka på klassresa nu i åk 6. Klassen ska åka till ett aktivitetscenter med övernattning. För att komma dit behöver föräldrar skjutsa (15 mil enkel resa) samt stanna kvar över natten för att ha koll på barnen så klart. Hur ska man ställa sig till kostnaden för lägret då det gäller föräldrar. Ska de betala den själva? Och vad gäller resan - bör föräldrarna som följer med och skjutsar få pengar för bränsle?
    Vi föräldrar har lite olika syn på det så det vore intressant att höra lite argument.

  • Svar på tråden Delta på klassresa som förälder
  • Anonym (D)

    De föräldrar som följer med ger redan sin tid och tar slitage på bilen. Bensinkostnader och kostnad för deras. övernattning samt rimlig kostnad för mat är en del av kostnaderna för klassresan. Om någon förälder tycker annorl kan hen ju ställa upp istället.

  • Anonym (Lisen)

    Rimligt att få bensin och mat betalt. Tid och engagemang får man bjuda på. 

  • Anonym (Självklart)

    Självklart betalar klasskassan kostnaderna för de föräldrar som åker med. 


    precis som att tex fotbollslaget betalar för ideellt engagerade tränare som åker med på fotbollscupen. 

  • Anonym (mommie)
    Anonym (Självklart) skrev 2024-05-20 14:25:41 följande:

    Självklart betalar klasskassan kostnaderna för de föräldrar som åker med. 


    precis som att tex fotbollslaget betalar för ideellt engagerade tränare som åker med på fotbollscupen. 


    så ser jag också på det. 

    Det är oftast föräldrar som aldrig ger av sin tid som har mest att säga om såna här saker. 
  • Jemp

    Givetvis delar man på bränslekostnaden, och är föräldrarna med som ?personal? för alla barn delar man på deras kostnader också. De som ställer upp ska ju inte bli straffade ekonomiskt. 

  • Anonym (Jenny)

    Jag tycker att klasskassan ska betala kostnaderna för de föräldrar som behöver följa med! Men, det ska ju vara bara så många som behövs. Om ytterligare föräldrar också vill följa med så blir det ju dyrt för klassen, så där får man göra en avvägning.

  • Anonym (Majsan)

    Tack för svaren! Det är ett par av de andra föräldrarna som följer med som tycker att vi inte kan ta av barnens pengar. Dock ska tilläggas att pengarna räcker mer än väl resan och det kommer att bli över så det hade räckt gott och väl till att ge oss som kör bensinpengar. Jag ser det som att jag ställer upp och ger av min tid precis som ni skriver, det handlar ju ändå om en ledig helg som jag är borta vilket drabbar resten av familjen. De som tycker vi föräldrar som följer med ska stå för resan verkar se det mer som att det är en ynnest att få följa med och de tyckte även från början att vi vuxna skulle bekosta övernattningen själva. Sedan är det naturligtvis kul att få följa med - men det är ju också jobbigt och ett stort ansvar. Men det känns inte kul att behöva bekosta själva resan, jag ser det som att det ska bekostas av reskassan. Samtidigt vill man ju inte verka snål och ogin så jag kommer förmodligen inte att bråka om detta, men det är skönt att veta att fler resonerar som mig.

  • Anonym (S)

    Jag tycker också att det är en självklarhet att resa, boende och mat för de föräldrar som behöver följa med betalas av klasskassan. Tycker att föräldrar som ställer upp med sin tid och engagemang gör mer än tillräckligt. Vad tråkigt för dig att detta ska bli en fråga.

  • Jemp
    Anonym (Majsan) skrev 2024-05-20 20:02:11 följande:

    Tack för svaren! Det är ett par av de andra föräldrarna som följer med som tycker att vi inte kan ta av barnens pengar. Dock ska tilläggas att pengarna räcker mer än väl resan och det kommer att bli över så det hade räckt gott och väl till att ge oss som kör bensinpengar. Jag ser det som att jag ställer upp och ger av min tid precis som ni skriver, det handlar ju ändå om en ledig helg som jag är borta vilket drabbar resten av familjen. De som tycker vi föräldrar som följer med ska stå för resan verkar se det mer som att det är en ynnest att få följa med och de tyckte även från början att vi vuxna skulle bekosta övernattningen själva. Sedan är det naturligtvis kul att få följa med - men det är ju också jobbigt och ett stort ansvar. Men det känns inte kul att behöva bekosta själva resan, jag ser det som att det ska bekostas av reskassan. Samtidigt vill man ju inte verka snål och ogin så jag kommer förmodligen inte att bråka om detta, men det är skönt att veta att fler resonerar som mig.


    Men ni kör väl barnen och inte bara er själva? Det är ju en del av barnens resekostnad i så fall. 
  • Anonym (Lisen)
    Jemp skrev 2024-05-20 21:39:59 följande:
    Men ni kör väl barnen och inte bara er själva? Det är ju en del av barnens resekostnad i så fall. 

    Ska inte barnen betala sin resa då? 


    Hade du sagt samma sak om de hyrt en buss, att man inte  behöver betala för bussen för det är barnens resekostnad? 


     

  • Jemp
    Anonym (Lisen) skrev 2024-05-20 21:45:57 följande:

    Ska inte barnen betala sin resa då? 


    Hade du sagt samma sak om de hyrt en buss, att man inte  behöver betala för bussen för det är barnens resekostnad? 


     


    Jo, det är precis min poäng?

    Finns ingen logik i att ts ska behöva betala ur egen ficka (mer än någon annan förälder).
  • Anonym (Lisen)
    Jemp skrev 2024-05-20 21:52:49 följande:
    Jo, det är precis min poäng?

    Finns ingen logik i att ts ska behöva betala ur egen ficka (mer än någon annan förälder).
    Ok, då missförstod jag ditt inlägg. Sorry. 
Svar på tråden Delta på klassresa som förälder