• Anonym (Passa)

    Vilket land skulle passa mig?

    Nyligen separerat, vill bygga upp livet igen. Har god arbetslivserfarenhet och rest mycket.
    Född 78. Svenska.
    Vilket land skulle passa mig bra att bo i med IT företag och Tech bolag?
    Varm kultur.

  • Svar på tråden Vilket land skulle passa mig?
  • Bergegardh

    Det blir ju väldigt svårt att svara på. Du får tänka till själv mycket tänker jag. Lättare att välja land först sen kolla med jobb om du tror det finns som kan passa dig. De flesta om inte alla länder idag har väl behov av dina jobbkunskaper. Beror mer på dig, om du vill jobba med det senaste eller inte? 

    Varm kultur. Hmm. Indonesien poppar upp i mitt huvud, vet inte varför. 

    Har du någon distans gräns? Vart har du rest och vilka länder kunde du tänka dig att bo i? Varför, varför inte?

  • Aliona

    Vilka språk kan du? 


    Du har rest mycket - vilka länder gillade du? Det blir lättare att komma med förslag om du är mer precis med vad du gillar och vad som är viktigt för dig. 

  • Anonym (Yrke?)

    Arbetslivserfarenhet av vad? Städning? Bokföring? Organisk syntes?

  • Anonym (Passa)

    Föredrar rent land, struktur, lite likt Sverige vad gäller infrastruktur. Gärna ett land med varmare klimat. 

  • Anonym (Expat)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 08:35:57 följande:
    Vilket land skulle passa mig?

    Nyligen separerat, vill bygga upp livet igen. Har god arbetslivserfarenhet och rest mycket.
    Född 78. Svenska.
    Vilket land skulle passa mig bra att bo i med IT företag och Tech bolag?
    Varm kultur.


    Vilka språk kan du jobba på?

    Förstahandsalternativ är väl EU-länder där man takar engelska. Kolla länder som Irland och Malta. Danmark kanske?
  • Anonym (Passa)
    Anonym (Expat) skrev 2024-04-30 09:03:59 följande:
    Vilka språk kan du jobba på?

    Förstahandsalternativ är väl EU-länder där man takar engelska. Kolla länder som Irland och Malta. Danmark kanske?
    Var i världen bor du? :)
    Är Irland väldigt kostsamt?
  • Anonym (Expat)
    Anonym (Passa) skrev 2024-04-30 09:16:40 följande:
    Var i världen bor du? :)
    Är Irland väldigt kostsamt?
    Igen?

    /Mandelskrutt!
  • Anonym (Lady Em)

    Både Spanien och Portugal har mycket IT bolag. Jag har bott i båda länderna.


    Rätt likt Sverige och dessutom får man oftast flytthjälp (ekonomiskt). 
    Utöver det är det nära Sverige, och är varmt större delen av året.
    Men det är inte så stora kulturskillnader ( om du var ute efter det), förutom när det gäller arbete förstås. De har inte lika bra skyddsnät om man blir sjukskriven eller lika långa uppsägningstider som Sverige ( på gott och ont).

  • Anonym (Lady Em)
    Anonym (Lady Em) skrev 2024-04-30 09:33:39 följande:

    Både Spanien och Portugal har mycket IT bolag. Jag har bott i båda länderna.


    Rätt likt Sverige och dessutom får man oftast flytthjälp (ekonomiskt). 
    Utöver det är det nära Sverige, och är varmt större delen av året.
    Men det är inte så stora kulturskillnader ( om du var ute efter det), förutom när det gäller arbete förstås. De har inte lika bra skyddsnät om man blir sjukskriven eller lika långa uppsägningstider som Sverige ( på gott och ont).


    Lissabon, Barcelona och Madrid har mycket IT och tech bolag.
  • Anonym (Linda)

    Jobbar du inom IT?
    Då är väl första hand tipset om att kolla med ditt företag vilka länder dom har samarbete med och se om du kan bli förflyttad?  Många tjänster är ju tidsbegränsad vilket jag ser som fördel utifall att du inte trivs på olika sätt.  

    Kom ihåg också att det är stor skillnad på att vara turist i två veckor och att bo och leva en vardag i annat land. Det ställs andra krav på dig som arbetande än vad du känner av som turist. 

Svar på tråden Vilket land skulle passa mig?