• Anonym (Lilla jag)

    Hur mycket islam är ok i Sverige för dig?

    Jag undrar alltså var gränsen, om du har nån, går för dig personligen...

    Vad är ok för dig?
    -Bo nära moské med minaret med böneutrop
    -Låta flickor/barn täcka sitt hår
    -Ha uppdelning på badhus så folk av olika kön inte får bada samtidigt
    -Inte få umgås med svenskar av motsatta könet
    -Halalslakt
    -Annat (fyll i själva)

    Sjölv är jag emot allt ovan och är uppvuxen i en tid då jag var härligt ovetande om alla dessa delar och som jag är övertygad om att många skulle vilja uppleva. Som vuxen har jag haft kontakt via jobbet med några muslimer. Dom är alla smarta, högutbildade och välintegrerade så vilken religion dom tillhör märks egentligen inte förutom när dom fastat och det bryr sig ingen om.

  • Svar på tråden Hur mycket islam är ok i Sverige för dig?
  • Anonym (M)

    Vi ska inte anpassa oss efter Islam så jag tycker inget av det du skrivit är ok. 

  • Anonym (Nada)

    För mig är inget av det ok.


    Nu har jag dock flyttat till ett annat land i Europa, där jag anpassar mig efter deras seder, kultur, lagar och lär mig deras språk. Vilket jag tycker alla bör göra som flyttar till andra länder.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2024-04-30 07:23:26 följande:
    Hur mycket islam är ok i Sverige för dig?

    Jag undrar alltså var gränsen, om du har nån, går för dig personligen...

    Vad är ok för dig?
    -Bo nära moské med minaret med böneutrop
    -Låta flickor/barn täcka sitt hår
    -Ha uppdelning på badhus så folk av olika kön inte får bada samtidigt
    -Inte få umgås med svenskar av motsatta könet
    -Halalslakt
    -Annat (fyll i själva)

    Sjölv är jag emot allt ovan och är uppvuxen i en tid då jag var härligt ovetande om alla dessa delar och som jag är övertygad om att många skulle vilja uppleva. Som vuxen har jag haft kontakt via jobbet med några muslimer. Dom är alla smarta, högutbildade och välintegrerade så vilken religion dom tillhör märks egentligen inte förutom när dom fastat och det bryr sig ingen om.


    Inget av ovanstående är ok för mig heller. Det är inte heller säkert att något av ovanstående omfattas av religionsfriheten.

    Vi har och ska ha religionsfrihet. Men det betyder inte att man får göra vad som helst, och religionsfriheten står inte över andra lagar eller friheter.

    För mig är religion en privatsak. Jag ser helst minimalt religiöst inflytande i samhället, gäller inte bara islam utan även kristendom och andra religioner. Svenska kyrkan räknar jag inte, då den är mer liberal samt de många vackra kyrkor vi har runt om i landet, är kulturarv. 

    Liberala muslimer har jag inte heller några problem med. Känner flera liberala / sekulariserade muslimer, där religionen knappt märks. 

  • fornminne

    En hake i sammanhanget är väl att islam står ganska långt värderingsmässigt från moderna västerländska värderingar. Detta gäller även om man räknar bort extremister som talibaner och is-anhängare. Något de flesta muslimer inte stödjer.

    En gång i tiden stod även kristendomen långt från moderna västerländska värderingar som demokrati, jämställdhet och hbtq-tolerans. Vissa kristna grupper gör det fortfarande, medan svenska kyrkan har anpassat sig.

    I en demokrati behöver inte alla tycka lika. Men problemet är ju inte de som är snäppet mer konservativa än medelsvensson. Problemet är när skillnaderna är stora, samt dessa personer är många. Som vi ser idag. Och så ska man ändå leva och verka i samma samhälle, vilket kan bli svårt.

  • Mandel

    Jag är emot allt som är bakåtsträvande och jobbar emot den jämställdhet vi i detta land har jobbat och fortfarande jobbar med.
    Och det oavsett religion. Så nej, jag vill inte tillbaka med uppdelade tider för bad osv.

    Religion är en fritidssysselsättning som man får ägna sig åt hemma på sin fritid precis som vilket annat intresse som helst.
    Ser ingen anledning till varför man ska springa omkring i olika sorters kläder och ha krav på att man ska få bära dessa tygstycken på arbetstid osv. Tron sitter i själen och inte i attributen. 

    Tyvärr verkar många tro att religionsfrihet innebär att man ska få göra precis som man vill och alla andra ska anpassa sig efter det.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Love)

    Jag tycker att en religion är en privatsak, och ska inte påverka samhället eller utomstående. 


    Föräldrar måste själva kunna avgöra vilken klädsel som är lämplig för barnen. 


    Har inga problem med att ha viss könsuppdelning i tex badhus, eftersom jag själv absolut skulle uppskatta om det fanns. Fasiken vad skönt att slippa män på badhuset. 


    Folk får väl välja själv vem dom umgås med. 


    Har inget emot halalslakt om det sker i enlighet med svenska lagen.

  • Anonym (Stefanie)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2024-04-30 07:23:26 följande:
    Hur mycket islam är ok i Sverige för dig?

    Jag undrar alltså var gränsen, om du har nån, går för dig personligen...

    Vad är ok för dig?
    -Bo nära moské med minaret med böneutrop
    -Låta flickor/barn täcka sitt hår
    -Ha uppdelning på badhus så folk av olika kön inte får bada samtidigt
    -Inte få umgås med svenskar av motsatta könet
    -Halalslakt
    -Annat (fyll i själva)

    Sjölv är jag emot allt ovan och är uppvuxen i en tid då jag var härligt ovetande om alla dessa delar och som jag är övertygad om att många skulle vilja uppleva. Som vuxen har jag haft kontakt via jobbet med några muslimer. Dom är alla smarta, högutbildade och välintegrerade så vilken religion dom tillhör märks egentligen inte förutom när dom fastat och det bryr sig ingen om.


    Jag vill inte bo nära varken moské eller kyrka pga oväsendet. 

    Bryr mig inte om andra har sjal på sina barn, men självklart ska alla få klä sig som de vill (även muslimer).

    Badhusuppdelning kan vara motiverat av många skäl, eftersom en del män inte kan bete sig normalt i vissa lägen. Ser inget problem med att ha vissa kvällar t ex för damer. Viktigt att alla får lära sig simma och får öva på det. Man kunde även ha speciella tider för barnfamiljer och andra för de som vill simma utan barn i simbassängen. 

    Jag umgås bara med de som vill umgås med mig och man får ha vilket skäl som helst för att inte umgås med mig. 

    Halal bryr jag mig inte om. 
  • Gullvivor

    Inget av det du skriver låter fel eller nära någon gräns (men å andra sidan är jag muslim så antagligen därför), förutom möjligtvis att ha helt separata badtider. Kan ju vara så som det är nu, dvs blandat men att det finns möjlighet för kvinnor att bada ensamma några timmar under någon dag. Att tycka det är fel att alla får chansen att besöka badhus är bara orimligt.

  • TvillingmammaVästgöte

    Inget av ovanstående, då det inte är förenligt med den jämställdhet mellan könen som råder i Sverige.
    Halaslakt är oerhört plågsamt för djuret och tillåts i Sverige endast om djuret först bedövats. Det importeras dock stora mängder Halalslaktat  kött där djuren inte bedövats, tyvärr.

  • Anonym (Love)
    Anonym (FEL) skrev 2024-04-30 12:12:01 följande:
    Och sen det här med separata öppettider på badhus. Sedan när har vanliga europeiska män eller västerländska män inte kunnat bete sig normalt i närheten av en kvinna på badhus eller stranden? 
     Sen jämt?! Det är absolut ingen skillnad i etnicitet på dom creeps man träffar på. 
  • Anonym (Love)
    Anonym (FEL) skrev 2024-04-30 12:17:31 följande:
    Varför är det skönt? Är du en bitter radikalfeminist? 

    Jag som kvinna har aldrig upplevt några problem på badhus när jag varit där med män eller kvinnor. Majoriteten beter sig normalt. Familjer är där tillsammans, vänner är där tillsammans.

    Har du en annan upplevelse? För mig har det aldrig varit ett problem.   

     


    Jag har absolut en annan upplevelse. Men vad skönt för dig att du inte stött på problem.


    Som det är nu undviker jag badhus och strand, främst pga män. Men ibland måste man ju barnen.

  • Anonym (Derp)

    Känner en del muslimer som är lika mycket muslimer som jag är kristen. Dvs knappt något, jag firar jul, mest för att det är kul. Man ska nog inte stämpla andra bara för att de har en religion. 

  • Anonym (Tuttan)

    Jag har inga problem med religioner överhuvudtaget så länge det inte skadar någon.
    Övertygad om att man kan vara för religionsfrihet och jämställdhet inget motsatsförhållande där.

  • Anonym (StorTuttan)
    Anonym (Tuttan) skrev 2024-04-30 16:32:27 följande:

    Jag har inga problem med religioner överhuvudtaget så länge det inte skadar någon.
    Övertygad om att man kan vara för religionsfrihet och jämställdhet inget motsatsförhållande där.


    Okej! 

    Men du vet i Iran?
    Det brukade vara ett mångkulturellt samhälle.. Uppbyggt utav Perser!
    Detta gick över till att styras av islam efter arabers expansion!

    Det blev olagligt att sittande "president" skulle få ha någon annan religion.
    Sedan röstades det i ett demokratiskt val, och alla ville att den regeln ska tas bort. Men detta gillade inte dem, så dom in massa vapen och började förfölja människor när de flydde över gränsen, för att kidnappa dom!

    Det är därför vi har Iranier här uppe!

    Spola fram några år.. Nu är det okej med "hedersmord" i iran.. 

    Och en flicka flyr från sin fästman till Turkiet för hon vill inte vara kvar hon vill ha ett liv och träffa andra... Men Turkiet som också har Islam som religion.. Har en efterlysning hos sig som de fått ifrån Iran på henne.. Så Turkiet skickar tillbaka henne till Iran där familjen utsätter henne för ett "hedersmord".

    Skadade detta hon?

    Eller behöver vi mer sånt för det är en Vacker religion?
  • Anonym (M)
    Anonym (Love) skrev 2024-04-30 09:56:11 följande:

    Jag tycker att en religion är en privatsak, och ska inte påverka samhället eller utomstående. 


    Föräldrar måste själva kunna avgöra vilken klädsel som är lämplig för barnen. 


    Har inga problem med att ha viss könsuppdelning i tex badhus, eftersom jag själv absolut skulle uppskatta om det fanns. Fasiken vad skönt att slippa män på badhuset. 


    Folk får väl välja själv vem dom umgås med. 


    Har inget emot halalslakt om det sker i enlighet med svenska lagen.


    Du har inte funderat på att flytta till Iran eller Afghanistan? Där skulle du trivas. 
  • Anonym (Mot)

    De som valt att bo i Sverige anpassar väl sig till Sverige,
    Förstår inte ens att vuxna människor kan tro på religioner över lag, å så mycke elände de har gett världen med religion!

  • Anonym (M)
    Anonym (FEL) skrev 2024-05-02 13:06:40 följande:
    Religion är en privatsak och ska hållas till hemmet, endast. Religiösa är inte sällan påträngande och har ofta värderingar som inte funkar bra med det sekulära samhället. Ett väldigt bra exempel på det är det kraftiga abortmotståndet bland religiösa. Religion är bara nått som bidrar till att segregera och splittra människor mer än människorna redan är. Det skapar bara vi mot de, tankar om att vissa är bättre än andra m.m. Och speciellt islam ger folk konstiga värderingar som hör hemma på stenåldern och som är väldigt dåligt förankrade i vetenskap. 

     
    Abort är en fråga som många grundar på etiska och moraliska aspekter och många tycker inte att det är en svart-vit fråga. Den är betydligt mer komplicerad.  Det är inte enbart troende människor som är emot abort. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

    Allt du räknat upp är helt fruktansvärt och inget jag vill se, uppleva eller vara del av någonsin!

Svar på tråden Hur mycket islam är ok i Sverige för dig?