• Anonym (SovKäraBarn)

    Svårsövd treåring??

    Skulle vilja höra erfarenheter av andra föräldrar vars barn har svårt att somna på kvällen.

    Ibland blir jag tokig, vår dotter på 3,5 år har otroligt mycket energi. Hon kan vakna vid 7 på morgonen och röja en hel dag utan att bli trött, hon sover inte längre på dagarna. Hon kan ha en väldigt aktiv dag, hålla igång hela dagen men ändå somnar hon närmare 21. Ibland ännu senare. Vi har alltid haft tydliga nattningsrutiner med henne, och rutiner i övrigt. Hon tar över två timmar att natta 

    Även om hon har haft en väldigt lugn dag med inte så mycket intryck/aktiviteter så tar hon lång tid på sig att somna. Det är ALLTID myror i brallan på henne och jag blir knäpp. Någon med erfarenheter av detta? Tips? Varesig det är tips för att få henne att somna tidigare eller tips för hur jag ska inte ska bli knäpp,  allt mottages tacksamt.

    Och ja, att det kan vara en fas och en del i utvecklingen, det förstår jag. Men hör gärna andras historier ändå.

  • Svar på tråden Svårsövd treåring??
  • Jemp

    Menar du att när hon somnar kl 21 har ni försökt söva henne i 2 timmar? 


    I så fall är nog mitt tips att ändra förväntningar och hitta strategier för att själv inte bli för otålmodig. Lägga lite senare och tex lyssna på något om ni måste ligga bredvid henne. 

  • Anonym (Segt)

    Men börjar ni läggningen redan kl 19? Det har vi aldrig någonsin gjort. Vår dotter hade också rätt litet sömnbehov och slutade sova middsg helt redan i tvåårsåldern. 


    vid 20 läste vi bok och sen satt vi lugn i mörkt rum med musik på tills hon somnade och det tog en bra stund det också. 

  • Anonym (Nattuggla)

    Inget av mina barn har somnat vid 19. Min första har somnat vid 21 sen hon var ungefär tre år. Hon är snart åtta och somnar fortfarande vid samma tid. På den tiden hon behövde nattas, nattade vi inte henne förrän strax innan 21. Det var meningslöst för alla. Då var det bättre att umgås och ha trevligt till läggdags.

  • AnonymZzZ

    Mitt bästa tips är, att om dottern ändå mår bra med den sömnmängd hon får, helt enkelt acceptera att hon behöver mindre sömn än snittet. Lägg senare helt enkelt!


    Har själv en dotter som slutade sova middag nyss fyllda två, idag är hon nästan 9 och vaknar 6:30, somnar 22:30. Hon är pigg som en lärka och mår bra. Så vi lägger storebror först, sen går vi och lägger oss med henne. 

  • Anonym (Mia)

    Mitt bästa tips för barn som ännu inte somnar själv, är att, efter nattningen, göra riktigt tråkiga hushållssysslor i barnets rum. Stryka, vika tvätt, betala räkningar, sortera saker .... Eller något annat nyttigt, men för barn tråkigt, som att meditera eller göra yoga.

    Vad som funkar så bra med detta är att du är närvarande och ger trygghet, men fokus är inte på barnet, vilket ger utrymme för henne att somna. Dessutom får du saker du ändå skulle göra gjorda, vilket tar hand om frustrationen av att känna sig låst under utdragna läggningar och friar upp resten av kvällen.

    En sak till ni kan testa, även om det kanske är lite tidigt vid treårs ålder, är att lära dottern att somna snabbt. Jag gillar Jon Donovans trummande för att somna och det funkar bra för barn med.

  • Anonym (SovKäraBarn)

    Alltså hon somnar själv, och har inget behov av att vi ligger bredvid eller är där inne, att hon hör oss utanför räcker bra för henne.

    Att kliva upp vid 6 gör ingen skillnad.

    Men att hon ska lägga sig vid 19 är nog något som bara hållt i sig från tidigare då hon alltid somnat vid 19. Men hon blir ju större. Vi provar lite senare, det har av någon anledning inte varit något jag riktigt tänkt på :)

  • Anonym (lena)

    3 åringar behöver 11-10 timmars nattsömn, inte 12 timmar. Det är fysiskt omöjligt att somna vid 19. Om ni börjar 20.30 då somnar hon troligtvis vid 21. 

  • Anonym (Mamma)

    Om det tar två timmar att lägga henne så börjar ni på tok för tidigt. Lugna aktiviteter på kvällen och självklart nattsaga också, sikta på en halvtimmes läsning.

  • Spucks
    Anonym (lena) skrev 2024-05-01 09:56:20 följande:

    3 åringar behöver 11-10 timmars nattsömn, inte 12 timmar. Det är fysiskt omöjligt att somna vid 19. Om ni börjar 20.30 då somnar hon troligtvis vid 21. 


    Eh, vad? Fysiskt omöjligt att somna kl. 19? Varfrån har du fått detta?
    Och hur mycket sömn en människa behöver är högst individuellt. Det gäller även barn.

  • Anonym (lena)
    Spucks skrev 2024-05-01 11:09:13 följande:

    Eh, vad? Fysiskt omöjligt att somna kl. 19? Varfrån har du fått detta?
    Och hur mycket sömn en människa behöver är högst individuellt. Det gäller även barn.


    Det finns forskning om hur mycket somn barn behöver. Så mycket individuellt är det faktiskt inte.
  • Spucks
    Anonym (lena) skrev 2024-05-01 15:45:02 följande:
    Det finns forskning om hur mycket somn barn behöver. Så mycket individuellt är det faktiskt inte.
    Jo, det är individuellt. Timantal som man kan läser handlar om genomsnitt. 
Svar på tråden Svårsövd treåring??