• Anonym (Vafan)

    Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

    Jag vet inte längre vad jag ska göra, jag har inte råd att leva!

    Jag är vuxen- har barn, bil och hus och aldrig någonsin sett mig som fattig. Jag har en akademisk utbildning och jobb därefter, varken hög eller låg lön (tror jag).

    Jag har senaste året (åren?) behövt tänka på vad jag lägger mina pengar och börjat snåla in på saker men ändå behövt leva delvis på sparade pengar. Dessa pengar är nu slut och jag vet fan inte vad jag ska göra längre. Inga abonnemang utöver mobiltelefoner finns och att sälja huset och bo i hyresrätt blir dyrare. 

    Jag äter inte hemma alls på vardagar och försöker att äta max ett mål på under vardera helgdag. Kaffe med mjölk har jag ännu inte gett upp...

    Vad finns det att göra? Hur får jag mina tonåringar att få en dräglig tillvaro? Jag är trött på att låtsas som att jag glömt handla när jag egentligen bara väntar in barnbidraget!

    Har en gång i tiden fått bostadsbidrag men blivit återbetalninsskyldig på nästan hela beloppet trots att jag angett rätt siffror, så jag vet inte om jag vågar chansa på det igen. 

    Jag får månadsvis pengar från barnens far. Är det någon som vet några siffror för vad jag "borde" få?

    Finns det någon hjälp att få?

    Tack för att du pekade läsa, lämna gärna en kommentar!

  • Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!
  • Anonym (Hmm)

    Vi kan inte hjälpa dig förrän du visar hela din ekonomi. Kan råda dig till att gå till kommunens Konsumentrådgivare också som ett första steg!

    1: Vad har du för månadsinkomst?
    2: Vad har exet för inkomst och hur mycket får du av honom?
    3: Hur många barn och ålder på dem?
    4: EXAKT vilka fasta räkningar har du på en månad?
    5: Vad kostar mat per månad?
    6: Vad kostar transport för er per månad, blir det billigare med busskort?
    7: Vad kostar telefonerna?
    8: El kostar mycket för många, läge att utöka huslånet och satsa på solceller?
    9: Inga abonnemang säger du, inte ens internet...? Går det att få billigare?

  • Anonym (Enna)

    Som ovan sa - inkomst och utgift?

    Jag är lågavlönad, ensamstående, bor i hyresrätt och jag har pengar över varje månad. Du måste kolla vad det är som slukar pengar.

    Bil kostar. Måste du ha bil? Ta kollektivtrafik till jobbet?
    Mat. Vad köper ni? Här finns ofta några kronor att spara in genom att planera smart, läsa reklamblad med mera. Köpa efter säsong, snart utgångna varor, rädda maten osv.
    El kostar mycket, på vintern kan ni köra 1-2 grader lägre värme och spara in en del pengar. Diska och tvätta bara fulla maskiner, kör 3 min duschar osv.

  • Anonym (Hmm)

    Apropå duschar så måste man faktiskt inte göra det varje dag... Man måste inte slänga kläder i tvättkorgen efter bara ett par dagars användning heller. Mycket av de textilier vi äger tvättas sönder ärligt talat, och huden blir torrare om man duschar dagligen.

  • Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-04-29 20:49:10 följande:

    Underhåll ser man väl väldigt enkelt summan på hos försäkringskassan? 


    Om deras ekonomiska situation är väldigt olika så kan man få denna summa justerad. Tror man måste gå till Tingsrätten för det däremot.
  • Anonym (Tips)

    Skaffa ett extrajobb. Du behöver få in mer pengar. 


    Sälj bilen och åk buss. 

  • Jemp

    Som övriga skrivit, vad har du för utgifter? Och inkomster 
    Akademisk utbildning säger ju väldigt lite om inkomst, till att börja med. 


    Om du inte äter hemma (som normalt är det billigaste), var äter du då? Och vad äter dina barn?

    Är du beroende av bilen? Kan du göra dig oberoende av bilen? 


    Du är alltså ensamstående med barn på heltid? Fk har info om (lägstanivån) underhåll. De kan också svara på vad som blev fel med bostadsbidraget senast. 


    Kommunen har budgetrådgivare. 

  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-29 20:43:39 följande:

    Vi kan inte hjälpa dig förrän du visar hela din ekonomi. Kan råda dig till att gå till kommunens Konsumentrådgivare också som ett första steg!

    1: Vad har du för månadsinkomst?
    2: Vad har exet för inkomst och hur mycket får du av honom?
    3: Hur många barn och ålder på dem?
    4: EXAKT vilka fasta räkningar har du på en månad?
    5: Vad kostar mat per månad?
    6: Vad kostar transport för er per månad, blir det billigare med busskort?
    7: Vad kostar telefonerna?
    8: El kostar mycket för många, läge att utöka huslånet och satsa på solceller?
    9: Inga abonnemang säger du, inte ens internet...? Går det att få billigare?


    Vill inte skriva ut all info eftersom någon då kanske kan förstå vem jag är... Högst otroligt kanske, men ändå!

    1. 39000.
    2. Vet ej. 6000 kr.
    3. Tre tonåringar, går i skolan.
    4. Ränta, avgift till föreningen (låg), el, vatten, försäkringar, mobilabonnemang...
    5. 5-6000 kanske?
    6. Äger bil, kör den sällan. När jag väl gör det behövs den dock (handling, träning (kort betalat av jobbet), hälsa på släkt typ). Cyklar till jobbet.
    7. Apmycket. Just nu ca 2000, fritt internet. Hävdar själv att jag blev så lurad av försäljaren, men det är ju mitt ansvar och därmed mitt fel. Går inte ut förrän nästa år men då ska jag byta operatör.
    8. Pga hur mitt boende ser ut är solceller inte aktuellt tyvärr, har haft folk här som kollat. Har gått och frusit hela vintern...
    9. Internet ingår i telefonabonnemangen och kag har faktiskt inget utöver det, inte ens Spotify eller Netflix.
  • Anonym (Vafan)
    Studentpappa skrev 2024-04-29 20:49:10 följande:

    Underhåll ser man väl väldigt enkelt summan på hos försäkringskassan? 


    Jag har försökt, men kanske har tittat fel. Behöver massor av uppgifter om barnens pappa som jag inte har...
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!