• Anonym (TS)

    Sonen vill inte åka till barnvakt

    Har en son som snart fyller 12 år. Hans pappa har aldrig funnits med i bilden och sedan åtta år tillbaka har jag en ny sambo som han ser som sin pappa. Han har två barn sedan tidigare som är 11 år och 16 år. 
     
    Jag och sambon gör sällan något på tu man hand och absolut inget som kräver att man sover borta. Senast vi gjorde något vi två var i somras. Då var vi inne i centrum och sambons föräldrar aom bor i närheten var och tittade till barnen som var själva. Vi kom hem vid 21-tiden.  Kan inte minnas att vi någon gång sovit borta en natt. Senast var nog för fem år sedan då sonen var hos sin mormor och vi åkte på bilsemester ett par dagar. 
     
    Nu har vi blivit medbjudna på ett evenemang i grannkommunen där vi ska sova på hotell en natt och dricka alkohol. Men sonen vill inte åka iväg. Han vill inte vara hos morfar som han aldrig sovit över hos och han vill inte åka till mormor som bor 2 timmar bort. Han har alltid varit hos henne förut på lov, vissa helger osv. Hon kan inte komma till oss då hon har en gård med djur som behöver skötas. Han säger att han kan vara själv hemma, vilket jag sagt nej till.  Han är för liten samtidigt som vi inte skulle kunna komma hem om något sker. Han vill inte vara hos sambons föräldrar då han trycker dom är tjatiga (vilket dom är). Han är en neuropsykiatrisk diagnos och selektiv i maten och de ska propsa på han att äta t ex och tjatar om det hela tiden vilket han tycker är jobbigt. Sonen säger att han vill vara hemma någon helg och ta det lungt (vi har varit mycket i vår stuga osv senaste tiden).
    Har frågat en kompis också som inte kunde då hon skulle jobba den helgen. Vad gör man? Han gråter över att han inte vill åka iväg.
    16 åringen ska vara hemma själv och 11 åringen ska till sambons föräldrar. 
     
    Är det bara ställa in?
    Hur hade ni tänkt?
  • Svar på tråden Sonen vill inte åka till barnvakt
  • Anonym (Rakt på sak)

    Han får vara hos mormor i första hand. Det är bara att tugga i sig som 12-åring!

  • Anonym (X)

    Han har varit hos mormor utan problem tidigare.
    NPF eller ej, nu låter det enbart som lm det handlar om att han vill vara hemma själv, och sånt bestämmer inte en 12-åring.

  • Anonym (Mi)

    Hur pålitlig är 16-åringen? Lugn, skötsam? Har barnen en bra relation?

    Isåfall kan ju ett alternativ vara att ni anlitar 16-åringen som barnvakt och ger lite pengar för det. Men då är det ju ett jobb som 16-åringen ska utföra och denne kan då inte åka iväg eller ta hem kompisar (om det inte finns någon lugn och pålitlig sådan). 


    Vuxna finns ju i närheten om något skulle hända, som mormor och din sambos föräldrar. Ni kan ju även ha lite hållpunkter där de ska svara i telefon om hur det går därhemma.

    Så hade jag löst det, men som sagt om de har en bra relation och ni kan lita på dem.

  • Anonym (1611)

    Vill 11 åringen till sambons föräldrar eller är det ni som bestämt det? Annars så skulle det ju normalt sett inte vara några problem att en som 16 åring och en på 11 klarar av en natt ensamma ihop. Därmed också då att 12 åringen också får vara med dem. 


    När jag var 16 så åkte mina föräldrar bort 1 vecka och fick då ta hand om min 5 år yngre bror. 


     

  • Tow2Mater

    Har 11-åringen någon kompis han skulle kunna sova över hos?

    Annars blir det väl mormor iallafall, fast han inte vill. Så skulle jag lösa det.

  • Anonym (Mi)

    Du som tummade ner mitt inlägg, det hade ju varit lite trevligt om du ville bemöta det med ord istället?

    Varför skulle en 16-åring inte kunna vara barnvakt åt en 12-åring? Jag satt barnvakt en hel kväll åt en 8-åring när jag var 13 år. 16-åringar får börja jobba, på mitt förra jobb hade vi 17-åringar på äldreboende som jobbade.

    Skötsamma barn klarar av en natt. Barn idag har dessutom mobiler och klarar av att ringa 112, springa in till grannen eller ringa mormor/morfar/farmor/farfar om det behövs.

  • Anonym (1611)
    Anonym (Mi) skrev 2024-04-28 12:40:50 följande:

    Du som tummade ner mitt inlägg, det hade ju varit lite trevligt om du ville bemöta det med ord istället?

    Varför skulle en 16-åring inte kunna vara barnvakt åt en 12-åring? Jag satt barnvakt en hel kväll åt en 8-åring när jag var 13 år. 16-åringar får börja jobba, på mitt förra jobb hade vi 17-åringar på äldreboende som jobbade.

    Skötsamma barn klarar av en natt. Barn idag har dessutom mobiler och klarar av att ringa 112, springa in till grannen eller ringa mormor/morfar/farmor/farfar om det behövs.


    Håller helt med. Jag hade själv i första hand tänkt att 16 åringen i detta fall kunde sett till båda de yngre. Jag undrade i mitt inlägg om 11 åringen som skulle till sambons föräldrar vill det själv annars så borde de ju inte varit några problem att vara hemma en natt med 16 åringen. 


    Det är inga småbarn det handlar om. 


    När jag var 14 var jag barnvakt åt mina 2 kusiner en hel kväll som då var 7 och 2 år. 


     

  • Anonym (Zandra)

    Om ni är oroliga, kolla om 16-åringen kan vara hemma med 12-åringen.
    Annars så skulle jag låta 12-åringen vara hemma själv ( går i 6:an ?) och ha folk( granne?)  i närheten den kan kontakta ifall det är något.
    Tror att många nuförtiden är väldigt överbeskyddande mot sina barn. Vet man om att tonåringen klarar sig själv och är pålitlig så är det ett ypperligt tillfälle att han får visa att han kan vara hemma själv.
    Jag satt barnvakt helt själv hemma hos mammas väninnor i den åldern med ett drös med barn, hade telefonnummer att ringa ifall det var något.
    Vill 12 åringen och är pålitlig så KÖR.
    Han kommer att växa med ansvaret.

Svar på tråden Sonen vill inte åka till barnvakt