• mallan 70

    Hur hela mig själv efter narcissistrelation:

    Jag bär på så mycket ilska. Efter att blivit psykiskt misshandlad- manipulerad, gaslightad, förd bakom ljuset, bedragen. Bär på så starka känslor av hat och ilska. Vill bli fri dessa. Kan inte släppa att jag vill han ska erkänna det han gjort mot mig, att han medvetet utnyttjat mig, och att han ska bli medveten om hur illa han behandlat mig. Helst att han ska förstå han är narcissist ( väldigt tydligt) men vet det är lönlöst. Får ju inget av ovan. Bara förnekelse och fortsatt gaslighting fast han är överbevisad han bedragit mig. Hur ska jag släppa dessa känslor? Bli fri dem och ilskan? Jag behöver dessutom av olika anledningar ofrivilligt behöva ha en
    " relation" resten av mitt liv med denna man. D v s han kommer finnas i min fysiska närhet. Jag kommer dessutom förmodligen till viss del behöva fortsätta se han bete sig som den narcissist han är. Även om jag inte ens vill hälsa på honom längre utan helt ignorera att han finns. Kan ngn hjälpa mig att hålla mig i någon slags insikt som hjälper mig att släppa ilskan och det jag egentligen vill. 

  • Svar på tråden Hur hela mig själv efter narcissistrelation:
  • Lynx123

    Jag kan förstå din vrede och besvikelse. Försök fokusera på dig själv istället - låt honom inte ha vidare makt och inflytande över dig. Den bästa "hämnden" är att må bra och gå vidare i ditt liv. Kram

  • Themis

    Börja träna Box på gym och/eller självförsvar/ kampsport.

    Hård träning tar ut en hel del aggressioner.

    Eller köp en bunke billigt porslin och krossa på våldsammast möjliga sätt.

    Eller bara ta dig ut i skogen och bryt döda grenar och vråla.
    Det är billigast och funkar rätt bra.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Earlgrey

    Har hört att känslor som inte tas om hand som man inte får utlopp för sätter sig i kroppen men att man rör på sig kan hjälpa. Så promenader eller kampsport som någon sa är ju jättebra.
    Tänker också att du kan skriva ett brev till honom där du säger allt som du skulle vilja ha sagt. Sen kan du bränna upp brevet som en symbol på att du lämnar det bakom dig. För du vet ju med förnuftet att den här personen aldrig kommer att be om förlåtelse eller ens erkänna att denne gjorde fel. Kanske på låtsas möjligtvis för egen vinning i så fall...Även om dina känslor säger något annat.
    Ett tips kan vara också att du målar din känslor. Måla ilskan. Känn efter i kroppen hur det känns, våga möta tankarna o känslorna som dyker upp... I stället för att fly dom..... Fundera på vad som gör dig arg? Mera exakt. Vad som gör dig ledsen. Har man varit med om något i barndomen så kan det göra att visa saker är extra triggande att bli utsatt för. 
    Ring kvinnofridslinjen dom är väldigt bra på att stötta och lyssna.... Fira varje vecka att du kommit ur den våldsamma relation....jobba med din självkänsla, beröm dig själv....Lycka till!!

  • mallan 70
    Earlgrey skrev 2023-10-04 16:12:37 följande:

    Har hört att känslor som inte tas om hand som man inte får utlopp för sätter sig i kroppen men att man rör på sig kan hjälpa. Så promenader eller kampsport som någon sa är ju jättebra.
    Tänker också att du kan skriva ett brev till honom där du säger allt som du skulle vilja ha sagt. Sen kan du bränna upp brevet som en symbol på att du lämnar det bakom dig. För du vet ju med förnuftet att den här personen aldrig kommer att be om förlåtelse eller ens erkänna att denne gjorde fel. Kanske på låtsas möjligtvis för egen vinning i så fall...Även om dina känslor säger något annat.
    Ett tips kan vara också att du målar din känslor. Måla ilskan. Känn efter i kroppen hur det känns, våga möta tankarna o känslorna som dyker upp... I stället för att fly dom..... Fundera på vad som gör dig arg? Mera exakt. Vad som gör dig ledsen. Har man varit med om något i barndomen så kan det göra att visa saker är extra triggande att bli utsatt för. 
    Ring kvinnofridslinjen dom är väldigt bra på att stötta och lyssna.... Fira varje vecka att du kommit ur den våldsamma relation....jobba med din självkänsla, beröm dig själv....Lycka till!!


    Tack vad fint och noga skrivet! TACK🙏 Jag är en slags bearbetningsfas och acceptansfas. Både av hur denne man visat sig vara och acceptans av mina känslor. Känner att det ändå hjälper. Som att känslor håller på att omvandlas till nåt mindre " hett" och mer hanterbart. Kanske släpper de då också. Så småningom. Den förförande styrkan i dem. Tack! 
Svar på tråden Hur hela mig själv efter narcissistrelation: