• LinaT

    (lättmargarinet) Lätta...?

    Behöver fråga någon som är mer insatt och intresserad än vad jag själv är av diverse kostfrågor!

    Jag hörde två kollegor, småbarnsföräldrar även de, prata om Lätta och fullständigt förkasta det om man har småbarn. Jag ville förstås inte verka dum och okunnig så jag frågade inte varför man inte "får" ge det, men jag vill gärna veta. Själv har jag alltid ätit Lätta på smörgåsarna, jag har hört antydas att det bara består av små plastkulor men tror inte riktigt på det. Är det trots allt så, eller varför är det annars så skadligt för småbarn? Jag vill ju inte långsamt ta livet av min son...

    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden (lättmargarinet) Lätta...?
  • 2006ängel

    Mina två bröder är uppvuxna på Lätta och de mår bra, ;)
    Jag har ingen aning om varför man inte skulle ge det till barn, här äter vi i och försig Becel....även vår 1 åriga dotter.

    Inte mycket till hjälp va ;)

  • 2006ängel

    marie1973 :
    För visso, men de han ju få i sig fett på annat sätt oxå.

    Tänk på de som inte äter mackor,...

  • Dripknot

    Lätta består av mikroskopiska små plastkulor, eller plastpartiklar och innehåller även en extremt låg fetthalt. Helt förkastligt. Skulle aldrig käka Lätta själv!

    Däremot är både Bregott extrasaltat och Milda extrasaltat bara gjorda av naturliga råvaror såsom färsk grädde och rapsolja. Mycket bättre för hela familjen. Vill du inte själv äta extrasaltat smör finns det ju normalsaltat, bregott mellan och milda mjölkfritt.

    Iväg till ICA nu ;)

  • marie1973

    Nä, men jag tror det är det dom menar att man inte ska ge lätta till barn.

    Annars får du fråga dem vad dom menar.

  • Söderböna

    Det finns ett par faktorer som gör att jag inte äter Lätta själv och inte skulle ge det till Pluttan:
    1. Fetthalten (som nämnts ovan).
    2. Den långa innehållsförteckningen . Föredrar produkter som är vad de är (ex: innehållsförteckningen på smör är: smör, på lätta: lång som en dikt, på apelsinjuice: juice av apelsin, på funlight: lång som en mindre roman).
    3. Lätta innehåller rätt så mycket raps. Rapsolja är visserligen ett väldigt bra fett, men raps tillhör de mest besprutade grödorna.

  • Arvnor

    Det där med plastkulor är en myt som uppkommit av att man försökt steka i lättmargarin. Eftersom dessa består till stor del av proteiner bildas det små kulor vid upphettning, inte plast, alltså. Häll mjölk i en het stekpanna så får du samma effekt.

    Lättmargarin är inte farligt om man får i sig fett på annat sätt.

  • betsla

    Sen vi fick T så har jag gått över till Bregott. Då vet jag åtminstone vad vi stoppar i oss: grädde, rapsolja, salt, mjölksyrakultur, vitamin A och D. Till skillnad från Lätta: vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse från tapioka, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin och E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D-vitaminer.

    Japp, jag sprang ut i kylskåpet och skrev av förpackningarna (min sambo kör fortfarande med Lätta).

    Varför har de vatten och filmjölk i smörgåsfett? Vatten finns i kranen och vill jag äta filmjölk finns den i praktiska 1-litersförpackningar i affären =D och arom...?!!!?


    ܍ mamma till Tova, född 050104 ܍
  • LinaT

    Det där med fetthalten undrar jag över; av "gammal vana" brukar man ju säga att barn ska dricka standard mjölk för att få i sig tillräckligt med fett, men det gäller enligt nya rön bara barn upp till tre års ålder. (www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV)

    Det kanske är fetthalten som är skälet när det gäller Lätta, men av någon anledning känns det inte så. Mina kollegor lät som att det var så oerhört självklart att inte ge Lätta (nästan fördömande) och låg fetthalt stämmer inte med deras tonfall om jag säger så!

  • betsla

    Är det inte helt enkelt så att de "förkastade" det pga att det är mer "konstgjort" än Bregott eller Smör?


    ܍ mamma till Tova, född 050104 ܍
Svar på tråden (lättmargarinet) Lätta...?